När Metro frågar 12 taxiförare i Stockholm om färdtjänst- och sjukresor uppger fem av dem att de vägrar ta sådana körningar. Anledningen: De tjänar bättre på att plocka upp kunder från gatan. ”Färdtjänst är en ren förlustaffär för oss” säger en av dem.

Fem av de tolv taxiförare Metro pratar med uppger att de aldrig tar färdtjänst- och sjukresekörningar.

Ungefär 300 färdtjänst- och sjukresor är försenade mer än 20 minuter i Stockholms län – varje dag. För Karin Gustafsson, 60, innebär det att hon måste stå och vänta i kylan där hon på grund av sina hjärtsjukdomar riskerar att svimma, det har Metro tidigare rapporterat om.

När Karin tog upp problemet med en av förarna berättade han att flera av hans kollegor struntar i färdtjänst- och sjukresor eftersom de tjänar sämre på det. Istället plockar de upp kunder från gatan.

I Stockholms län är det Taxikurir och Sverigetaxi (före detta Taxi 020) som är leverantör för färdtjänst och sjukresor. Båda varumärkena tillhör Cabonline group.

LÄS MER: Hjärtsjuka Karin tvingas vänta på försenad färdtjänst – varje vecka

När Metro frågar totalt tolv Taxikurir- och Sverigetaxiförare i centrala Stockholm har alla hört om kollegor som struntar i färdtjänst- och sjukresor. Alla är överens om att de resorna ger betydligt mindre pengar i plånboken. Inkomsterna är ofta helt och hållet provisionsbaserad, förklarar en av dem.

Fem av förarna, samtliga i Taxikurir-uniform, säger att de aldrig tar den typen av körningar.

Trots detta tror inte Taxikurirs vd Magnus Klintbäck att det är vanligt med förare som struntar i färdtjänst- och sjukresor.

– Vid Centralstationen finns det ju ett gäng som hellre kör till och från tåget. Om du hade ställt samma fråga utanför Karolinska eller Södersjukhuset hade det varit tvärtom, där står förarna som älskar att köra färdtjänst.

Han håller inte heller med förarna som Metro har pratat med om att det är dåligt betalt.

– Alternativet är ju att inte köra några körningar alls. Huvudparten av färdtjänstresorna går på vardagar mellan 9-15 och på dagtid lördag-söndag. Då finns det inga andra kunder, säger han.

– Avtalspriserna är dessutom högre i dag än i det gamla avtalet. Så i så fall bygger det på okunskap om de säger så.

När Metro begär ut prislistorna från Stockholms läns landsting visar det sig att priserna tvärtom har sjunkit jämfört med det förra avtalet.

LÄS MER: Debatt: Du tycker snön är jobbig – själv tar jag mig inte hemifrån med rullstolen

Sverigetaxis försjälningschef Andreas Olssén skriver i ett mejl att deras förare inte får tacka nej till en körning utan godtagbara skäl. Förare som bryter mot det riskerar att bli avstängda.

”Majoriteten av de förare jag talar med kör alla körningar. De som tackar nej kallas in för samtal, och det brukar lösa problemet.” skriver han i mejlet.

Stockholms läns landsting tycker att förarnas uttalanden är beklagliga.

”Tyvärr finns det chaufförer som väljer att ta andra körningar på grund av de helt enkelt inte prioriterar färdtjänstkörningar. Och detta drabbar ju dessvärre våra resenärer som råkar ut för, i värsta fall, uteblivna körningar eller förseningar.” skriver Martina Wiklund, pressredaktör på trafikförvaltningen i ett mejl till Metro.

Hon menar å andra sidan att det endast är en liten del av chaufförerna som struntar i färdtjänstkörningar, och att det inte hindrar deras arbete för att förbättra helheten.

Ersättningen för färdtjänst- och sjukresor har minskat i många år, enligt P4 Stockholms granskning.

I mars 2016 demonstrerade taxiförare mot det nya avtalet med Stockholms läns landsting som innebar en sänkning av priserna.

Såhär säger några av förarna

Sverigetaxiförare:
– Jag struntar inte i färdtjänstkörningarna, men det är klart att om jag är i stan försöker jag ta vanliga körningar. Det gör ju alla chaufförer. Jag körde precis hit ifrån Karolinska. Det är ändå pengar, men det är mycket sämre betalt. Färdtjänst ger mindre än halva priset. Vill du jobba för 20 lax i månaden eller 10?”

Taxikurirförare:

– Jag hör om chaufförer som inte vill ta färdtjänstkörningar för att det är för dåligt betalt – men jag själv kör. Jag tycker att de som struntar i färdtjänstkörningar borde bli av med sina taxikort direkt.

Taxikurirförare:

– Jag kör inte färdtjänst. Jag tackar nej till de körningarna. Det är skitbilligt – rena förlustaffären. Jag har många, många kollegor som gör likadant. För åtta, tio år sedan var det bra – nu är det inte bra alls.

Taxikurirförare:

– Jag tar inte de körningarna. Det är jättebilligt. Alltför billigt. Om jag åker härifrån till Södertälje blir det 450 kronor. Om jag åker med vanlig taxameter blir det 900.

Sverigetaxiförare:

– Det är inte bra betalt. Det är det enda som är dåligt med färdtjänst. Precis nyss körde jag en färdtjänstkund, det var en kort körning på bara några hundra meter. Hon var lite sjuk och jag fick hjälpa henne. Just då tänkte jag inte så mycket på pengar, för det var verkligen inte mycket pengar.

Taxikurirförare:

– Det står inte i displayen om det är en privat- eller färdtjänstkund, men om jag misstänker att det är färdtjänst tar jag aldrig den körningen. Det är inte värt. Kanske 70 procent av mina kollegor undviker färdtjänstkörningar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om färdtjänst