Smugglarna skriver själva om "dödläget" på Medelhavet i sina annonser.
Smugglarna skriver själva om "dödläget" på Medelhavet i sina annonser.

"Det är upp till Gud om du lever eller dör" skriver människosmugglarna i en annons som Migrationsverket har översatt.

”Vi beklagar det nuvarande dödläget i väderrelaterade resor, men vi kommer att återuppta åkattraktioner på lugnande av vädret, så ankomst trots, om Gud vill, kan säkerställas.”

Så har Migrationsverket översatt en annons från människosmugglarna på Medelhavet.

Bilden användes under en presentation den 26 februari i år, på Herbert Felix-institutet i Eslöv, säger journalisten Jan-Olof Bengtsson, som fotograferade bilden när den presenterades.

På Migrationsverket förklarar de att bilden kommer från deras omvärldsenhet som arbetar med omvärldsanalyser.

– I våra analyser tittar vi på allt som påverkar migrationen i världen och till Sverige. Här handlade det om hur smugglare annonserade sin verksamhet, och ett tillvägagångssätt som de tilltog under vintern när det var sämre väder på Medelhavet. De använde då lastfartyg som de själva lämnade precis före ankomst till land, därav begreppet spökskepp, säger Johanna Måhlén, presskommunikatör på Migrationsverket.

”Kostnaden för resa på stora fartyg, som är utrustade med allt du behöver, inklusive natten på ett hotell i Turkiet uppgick till $ 5500 per person”, informerar annonsen.

Hittills i år har över 1700 flyktingar dött i Medelhavet.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset