Tomas Gunnarsson bytte ut bröstmuggen som skulle vara priset för Årets sexist 2013: ” American Apparels reklam anspelar mer på barnpornografiskt bildspråk – därför fick det bli en napp istället”
Tomas Gunnarsson bytte ut bröstmuggen som skulle vara priset för Årets sexist 2013: ” American Apparels reklam anspelar mer på barnpornografiskt bildspråk – därför fick det bli en napp istället”

På måndagskvällen överlämnade Tomas Gunnarsson, även känd som Genusfotografen, priset till ”Årets sexist 2013” – klädkedjan American Apparel. Företagets representant tog emot priset och meddelade att ett uttalande från klädkedjan kommer senare under kvällen.

Lisa Mattisson

Priset lämnade Tomas Gunnarsson över till American Apparels distriktschef Martin Clinton.

American Apparel

American Apparels unisexskjorta så som den marknadsförts till kvinnor, och till män.

Reklambilderna föreställde män som en skjortan till jeans, medan kvinnorna bar samma skjortmodell uppknäppt med enbart trosor till. American Apparels hårt kritiserade marknadsföring av unisexskjortor gjorde att klädkedjan utsågs till ”Årets sexist 2013”.

På måndagskvällen överlämnade bloggaren Tomas Gunnarsson, även känd som Genusfotografen, priset till en representant från American Apparel. En mindre publik hade samlats i butiken på Götgatan i Stockholm för att se när företaget fick det mindre smickrande priset.

– Jag kommer att ta emot utmärkelsen, men inte acceptera den. Jag för den vidare till beslutsfattarna som är baserade i LA, säger Martin Clinton, American Apparels distriktschef med ansvar för butikerna i Stockholm.

– Företaget förbereder ett uttalande som kommer att släppas under kvällen. Jag har förklarat situationen för dem, sedan får vi se hur de reagerar, säger Martin Clinton.

Så varför är du här för att ta emot utmärkelsen?

– Det gör jag för butikspersonalens skull. De senaste nio månaderna har butiken blivit vandaliserad åtta gånger, och både personal och kunder har fått utstå trakasserier och hot. Det känns inte rätt att personalen ska behöva försvara beslut som har tagits mycket, mycket högre upp i ett globalt företag, säger Martin Clinton.

Vid ceremonin läste Tomas Gunnarsson upp några av motiveringarna från de tusentals personer som röstat fram American Apparel till ”Årets sexist 2013” via Genusfotografens blogg. Därefter lämnade han över en napp sprejad i guld, som Martin Clinton lovade att överlämna till företagets huvudkontor i Los Angeles.

– Först skulle de få en guldfärgad mugg formad som ett bröst. Men bröst symboliserar ju en kvinna efter puberteten, och American Apparels reklam anspelar mer på barnpornografiskt bildspråk – därför fick det bli en napp istället, säger Tomas. Muggen auktioneras ut på Tradera och pengarna kommer oavkortat att gå till SKR:s tjejjourer.

Vilka förväntningar har du på det utlovade pressmeddelandet?

– Om de pudlar är det bra, men om de faktiskt kommer att ändra sig är svårt att veta. Tidigare har de verkat helt likgiltiga, så att de tar emot utmärkelsen och ska göra ett uttalande visar ju i alla fall att de tar något slags ansvar, säger Tomas Gunnarsson.

LÄS ÄVEN:

De är nominerade till ”Årets sexist 2013”

Skulle protestera mot sexism – fälldes själva

American Apparel-butik vandaliserad vid flera tillfällen

READ MORE:

Swedes criticize American Apparel for sexist ads (article in english)

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset