Bygg, bygg, bygg! Stockholms kollektivtrafik har i dag kniven mot strupen och måste byggas ut. Stockholms Handelskammare vill bygga ut till Täby, Barkarby och Lidingö. Och dessutom bygga ett Central Park vid Järvafältet.

Stadsliv AB

Stockholms handelskammare vill bygga ett svenskt Central Park på Järvafältet.

Så många som 350 000 bostäder skulle kunna byggas med Stockholms handelskammares nya förslag på att bygga ut tunnelbanan i Stockholm.

– Det är bostadsbrist i Stockholm och det är ett tillväxthinder. Det är så stor bostadsbrist att när företag rekryterar talanger från andra delar av världen är det svårt att ge dem tak över huvudet, säger Andreas Åström på kommunikationschef på Stockholms handelskammare. 

Genom att ge den nya tunnelbanelinjen till Nacka en avgivning mot Gullmarsplan och koppla ihop Hagsätra-linjen med blå linjen. Det betyder att den som byter från tvärbana vid Gullmarsplan kan byta till blå linje mot T-Centralen. 

Den förändringen i tunnelbanenätet skulle öka möjligheterna att bygga 100 000 nya bostäder i Stockholms södra förorter. 

Genom att bygga ut tunnelbanan från Akalla till Barkarby hoppas Stockholms Handelskammare att Tensta, Rinkeby och Hjulsta blir mer attraktiva bostadsområden. 

Med i Stockholms Handelskammares förslag är bygga ett "Central Park" på Järvafältet mellan Tensta-Rinkeby och Kista. Förslaget innebär att bygga minst 20 000 bostäder längs med parken. 

– Det är ett fält som behöver utvecklas. Om man använder Central Park som förlaga är en alldeles utomordentligt bra idé, säger Andreas Åström.

Även på grönområdet Gärdet i Stockholm vill Stockholms Handelskammare se förändring. "Genom att bebygga delar av fältet och samtidigt anlägga en attraktiv stadspark skulle området komma till nytta på ett helt annat sätt", skriver Handelskammaren i rapporten. 

Men vem ska då betala för det här kalaset? Stockholms Handelskammare vill att felsatsningar och slöseri med investeringsmedel ska undvikas och tycker att det är staten som ska skjuta till pengarna. Minst hälften ska staten betala. 

– Vi tycker att 50 procent i medfinansiering är rimligt. Hur mycket det beror beror på hur många tunnelbanesträckningar som skulle byggas, säger Andreas Åström.

Vad är sannolikheten att det här blir av?
– Det återstår att se. Men förhoppningen är att framtidsrapporten ska väcka intressanta tankar hos politiker. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset