Torbjörn Forssén-Holst, ­produktchef på Däckia, tycker att det viktigaste är att kontrollera mönster­djupet på vinterdäcken.
Torbjörn Forssén-Holst, ­produktchef på Däckia, tycker att det viktigaste är att kontrollera mönster­djupet på vinterdäcken.

Den 1 december är det lagkrav på vinterdäck vid vinterväglag. Men vad är viktigt att komma ihåg inför bytet och hur ska man egentligen tänka när det gäller dubbdäck eller dubbfritt? Vi frågade en expert.

Än har inte halkan och vintervädret kommit till hela landet men för de som ännu inte bytt till vinterdäck är det snart ändå dags. Från den  1 december ska de enligt lag vara på om det råder vinterväglag.

– För oss har säsongen börjat tidigt i år. Många bilister har varit förut­seende och redan skiftat till vinterdäck, säger ­Torbjörn Forssén-Holst, produktchef på Däckia.

Hur vet man att vinterdäcken fortfarande är kördugliga eller om man måste köpa nya?

– Man ska börja med att kontrollera mönster­djupet. På vinterdäck måste det vara minst tre millimeter men säkerhetsrekommendationen är fem millimeter. Man ska också kika på om däcken är jämnt slitna och att de är fyllda med rätt lufttryck. Det finns en datummärkning om du vill se när däcken är tillverkade, men det är framför allt körning som sliter på dem – förvarade på rätt sätt kan de ligga lagrade i omkring tre år utan att egenskaperna försämras.

LÄS MER: Trafikläraren: Därför är det en fördel att ta körkort på vintern

Ska man välja dubbdäck eller dubbfritt?

– Där får man göra en kompromiss. Generellt ger dubbdäck bäst grepp på isiga vägar så om det är snö och vinterväder är de att föredra ur en säkerhetspunkt. Men komforten är inte lika bra och de är miljöbovar eftersom dubbarna river upp partiklar från vägbanorna. De nordiska dubbfria är också ett säkert alternativ men  de har inte samma grepp på is som dubbdäcken. De nordiska dubbfria däcken utvecklas och blir bättre och kommer troligen att bli allt van­ligare framöver.

Många väljer att leja bort däckbytet men vad ska man tänka på om man gör det själv?

– Det är en del moment man ska kunna och känna sig trygg med. En viktig del är förstås att använda domkraften på rätt sätt och att hissa bilen på ett säkert sätt. Man måste också se till att använda rätt åtdragningsmoment för hjulbultarna.

Hur förvarar man sommardäcken på bästa sätt?

– De ska vara rengjorda och lagras där det är svalt och mörkt. Gummit åldras snabbare i solljus.

LÄS MER: Elbilsboomen har uteblivit – ”för dyra och för dåliga”

Regler kring dubbdäck

Från 1 december till den 31 mars ska bilar ha vinterdäck om det är vinterväglag, det vill säga om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på en viss plats.

Vinterdäcken ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och märkta med M och S. Däcken kan vara dubbade eller dubbfria.

Källa: Transportstyrelsen

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset