Träna effektivt med roddmaskinen.
Träna effektivt med roddmaskinen.

EFFEKTIVT. Någon gång hört talas om HIIT? Antagligen inte! HIIT (högintensiv intervallträning) är en träningsmetod som gör att du radikalt kan effektivisera din fettförbränning. Vissa studier visar att deras försökspersoner vid HIIT i cardiomaskiner uppnått en mellan 5-9 ggr högre fettförbränning än de som under samma tidsintervall kört lågintensivt. Genom HIIT kan du helt enkelt förbränna mer fett trots att du spenderar mindre tid på gymmet. Ofta behövs inte mer än 15-20 min.

Lågintensiv träning förbränner visserligen en högre andel fett än HIIT, men det totala antalet gram fett som förbränns vid HIIT är betydligt högre. Både under och efter träningspasset.
HIIT ger tre fördelar jämfört med lågintensiv träning:
• Förhöjd ämnesomsättning
• Hormonutsöndring som stimulerar muskeltilväxt och fettförbränning
• Bättre kondition och syreupptagningsförmåga

Alla dessa faktorer har en gynnsam effekt på din fettförbränning. Då kroppens användning av syre blir mer effektiv kan man även öka fettförbränningen när man utför lågintensiva aktiviteter som tex. en promenad eller lätt joggingrunda. Då HIIT är en tuff träningsform är den bäst lämpad för dem som regelbundet motionerar och redan har en bra grundfysik.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset