Klicka vidare i bildspelet för att se vad de här bilderna och fler liknande exempel gör reklam för. 
Klicka vidare i bildspelet för att se vad de här bilderna och fler liknande exempel gör reklam för. 

Att sex säljer är knappast en hemlighet – men ibland är det oklart VAD det säljer. Hur kan du till exempel sälja kläder med nakna människor? ”Vi är programmerade att titta”, säger reklamforskaren Jonas Colliander.

Klädkedjan American Apparel utnämdes till Årets sexist förra året av ”genusfotografen” Tomas Gunnarsson, delvis för sina avklädda kampanjer. Vissa märken drar nakenheten ännu längre och har inte ens sina egna produkter på reklambilderna.

– Vi är programmerade som människor att titta efter sånt. Man hoppas att det ska bryta igenom det här bombardemanget av reklam och kommersiella bilder som vi ser varje dag, säger Jonas Colliander, som forskar om reklam och marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm. 

Men det räcker inte med att dra ögonen till sig. Det räcker inte med att en uppseendeväckande bild är just uppseendeväckande.

LÄS MER: Samma skjorta – så marknadsförs den för killar och tjejer

– När vi väl lagt märke till personen så är det oftast en person attraktiv och den här attraktiviteten hoppas man ska föras över till varumärket. 

En annan diskussion är om naket kan användas för att sälja allt. Enligt forskaren är det främst varumärken som vill kopplas till ungdom och vitalitet som kan tjäna på avklädda budskap. 

– Du kan tänka dig vad som skulle hända om en bank skulle göra på samma sätt.

I Sverige kan avklädd reklam som inte har någon som helst koppling till produkten fällas av Reklamombudsmannen. Det gjordes förra året till exempel när rederiet Tallink Silja gjorde reklam för sin taxfreeverksamhet med en kvinna i djup urringning och texten ” Titta specialerbjudande!”.

Jonas Colliander tror att svenskar är mer uppmärksamma på reklambudskap som kan anses vara sexistiska än på många andra platser.

– Debatten i Sverige förs på en annan nivå än till exempel söderut i Europa. Där finns inte samma diskussion

XLT

Kan du gissa vad modellen Irina Shayk gör reklam för här? Deodorant? Nej, skor! Det är skomärket XLT som valt att tona ner sin produkt ordentligt till förmån för den ryska 29-åringen.

Abercombie & Fitch

Den här bilden är från en katalog för ... kläder ironiskt nog. Abercrombie & Fitch är kända för sin avklädda katalog, men ofta brukar ändå någon av deras produkter vara med i bild. Bilden har beskurits.

Det här kanske skulle kunna vara förståeligt om det vore en reklam för glossiga sänglakan, men produkten som modellen Gigi nästan försöker gömma är Tom Ford -parfym. Bilden har beskurits.

Chanel/Karl Lagerfeld

Vad är det hon saknar? Jo kläder! Så kanske Chanel vill att du ska associera till deras produkter här. Bilden har beskurits.

I vanliga fall har ständigt utskällda American Apparel i alla fall någon av sina produkter i sina avklädda reklamer. Här leker klädmärket med det faktum att deras kläder görs i USA, men att modellen på bilden, Maks, som också jobbar i butiken, är från Bangladesh. Det förklarar dock inte varför hon måste visa brösten. Foto: American Apparel  Bilden har beskurits och visar i original texten ”Made in Bangladesh” över brösten.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset