Han avslöjar mediernas klickfiske Nille af Ekenstam och några av hans tweets som @Nyhetsspoilers.
Han avslöjar mediernas klickfiske Nille af Ekenstam och några av hans tweets som @Nyhetsspoilers.

"Ett smutsigt jobb, men någon måste ju göra det." Så beskriver sig veckans hetaste twittrare.

Häromdagen kom det en kryptisk tweet från ett av Aftonbladets flera olika Twitter-konton. Den innehöll ett citat - "Jag har bara låtit det växa" – och en länk till tidningens webbsida. Men vem hade bara låtit vad växa egentligen? Tja, förut hade det varit upp till den nyfikne läsaren att vare sig personen ville det eller ej bidra med ett klick till Aftonbladet för att få veta. Så är det inte längre. Inte sedan kontot @Nyhetsspoilers dykt upp.

Se där, en följarsuccé i ett nötskal. Twitterkontot @Nyhetsspoilers har under den senaste veckan retweetat stora medier, men med själva nyhetens essens tillagd som en egen kommentar. På så sätt behöver läsaren inte klicka, utan kan lugnt luta sig tillbaka i sitt flöde utan risk att missa något.

Bakom kontot finns den 40-årige IT-konsulten Nille af Ekenstam, som lät sig inspireras av amerikanska twittraren @huffpospoilers men också av frustrationen över att inte förstå något av nyhetskällornas intetsägande rubriker.

– De är ju kul, men inte alltid till så stor nytta. Man skulle kunna tro att sidor som Nyheter24 var värst, men det är nästan värre inom IT-världen. IDG och Computer Sweden är de största bovarna i Sverige, säger han och fortsätter:

– Det känns som att svensk media kan ha genomgått en fördumning. Nivån är så jävla låg ibland.

Det området i vilket klickrubrikerna frodas som bäst är enligt af Ekenstam sporten, där mycket är otydligt och själva nyheterna inte sällan väldigt kondenserade.

– Fotbollskanalen körde en nyhet häromdagen om att några fotbollsspelare hade en fejd, men så skrev de i dag att det inte alls var så egentligen. En påhittad konflikt är plötsligt två stycken nyhetsartiklar.

af Ekenstams recept på hur nivån ska höjas är enkelt:

– Oftast när det cirkulerar länkar till läsvärda artiklar och krönikor är det för att de är bra. Varför inte ta energin från ding-ding-värld-nyheterna och återgå till intressanta och reflekterande nyheter och krönikor?

Twitterkontot har varit igång sedan den andra augusti, och sedan dess har det i skrivande stund tryckt ut drygt 170 tweets. Hur länge af Ekenstam ska orka hålla igång det är oklart, säger han, men det faktum att fler än 1 700 personer börjat följa honom bara på några dagar ser han som uppmuntrande.

– Jag blev skitförvånad när det hände. Det var några som retweetade och tipsade om mig, och det satte igång en snöbollseffekt. Först hade jag tre följare som alla var spam, och plötsligt en kväll började mobilen surra något så fruktansvärt och nu är jag uppe på ett par tusen.

Ditt twittrande gör ju att människor inte behöver klicka på länkarna, och då tjänar vi som medier inga pengar. Har du inte dåligt samvete för det?

– Jag tror inte du får färre klick – din tweet förs ju vidare till över tusen nya följare. Jag tror mina följare ändå vill kolla att jag sammanfattat nyheten rätt. Dessutom har jag ju ett liv och ett jobb också, jag kan inte sitta med det här konstant, försäkrar han avslutningsvis.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset