Många vill men få blir utvalda. Christoffer Klemming, 26, är en av dem som passerat nålsögat och fått jobb på Googlekontoret i Stockholm.

Efter sex intervjuer plus ett halvår som ”lärling” på Googlekontoret i London var det klart. I september förra året fick Christoffer Klemming ett eget bord i de nya lokalerna på Kungsbron 2, där Google huserat i ett år nu. Hans bakgrund som både ingenjör och ekonom, hans driftighet och  passionerade intresse för företaget var vinnande faktorer när han fick jobbet som marknadsförare av Googles produkter.
Att bli anställd var en rätt lång process. För att bli en i gänget på Google måste jobbaspiranter inte bara få tummen upp av chefen utan även klicka med övriga medarbetare, som får vara delaktiga i intervjuprocessen.
– Jag var eld och lågor när jag tillslut fick beskedet, säger Christoffer.
Vi sitter inne i Stockholmskontorets ”hjärta” med utsikt över tågrälsen som samlas upp under oss. Här finns ett litet torg med imaginära kullerstenar och mat och dryck som är gratis för anställda.
– Gratis mat och massage hade jag ju hört talas om innan jag sökte. Men också att det finns möjligheter att få vara kreativ. Det finns inga färdiga mallar för hur saker och ting måste göras, säger han.

Pengarna styr när studenter väljer drömjobb

Företagsbarometern rankar de hundra mest attraktiva arbetsgivarna bland studenter.

De senaste årens Googleraket fortsätter sin bana uppåt på listan över svenska studenters drömarbetsgivare. Sökmotorn landar på en ohotad förstaplats bland teknologer och flåsar Ikea i nacken även på ekonomistudenternas önskelista.

Enligt brandingexperten Daniel Wägert handlar Googles attraktionskraft delvis om ett nytt innovativt sätt att marknadsföra sig själva som arbetsgivare.
– De är oerhört duktiga på att sprida stories om hur det är att jobba på Google. Många lockas av att man får mat och dryck gratis på kontoret och att alla ska ägna 20 procent av sin arbetstid åt egna projekt.

Möbeljätten Ikea klarar med nöd och näppe sin traditionella förstaplacering bland ekonomistudenter men klättrar samtidigt på teknologernas lista. Storbankerna har återfått förtroendet bland studenterna efter den ekonomiska krisen, på bekostnad av traditionellt stabila revisionsbyråer som Ernst & Young.

En trend är att mjuka värden tappar mark när studenter gör sina prioriteringar. Balans mellan jobb och fritid och hänsyn till företagens moral och etik väger inte lika tungt som före finanskrisen.
– Det fortsätter lite överraskande att tappa, trots att ekonomin går upp. I stället är det mer fokus på pengarna. Managementkonsulterna och investmentbankernas uppgång är ett tecken på det, säger Daniel Wägert.

Ekonomi
1. Ikea (1)
2. Google (4)
3. Hennes & Mauritz (3)
4. Ernst & Young (2)
5. Swedbank (5)

Teknik (Civilingenjörer)
1. Google (1)
2. ABB (5)
3. Ikea (6)
4. Ericsson (2)
5. Vattenfall (4)

Teknik (Högskoleingenjör)
1. Skanska (1)
2. Google (14)
3. Sweco (5)
4. NCC (2)
5. Ikea (4)

Data/IT
1. Google (1)
2. Microsoft (2)
3. Sony Ericsson (4)
4. Ericsson (3)
5. Digital Illusions (5)

Juridik
1. Utrikesdepartementet (1)
2. Domstolsväsendet (6)
3. Åklagarmyndigheten (2)
4. Mannheimer Swartling (8)
5. Polisen (4)

Fastighetsmäklare
1. Svensk Fastighetsförmedlng (1)
2. Fastighetsbyrån (2)
3. Mäklarhuset (4)
4. Länsförsäkringar Fastighetsbyrå (6)
5. Skandiamäklarna (3)

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset