När varor är sorterade i färger upplever vi sortimentet som större och 50 procent fler tittar dit. 
När varor är sorterade i färger upplever vi sortimentet som större och 50 procent fler tittar dit. 

Butikerna har speciella knep för att öka försäljningen.
En vara kan sälja flera gånger bättre om den flyttas och en stor prisskylt får oss att tro att varan är billig.


Det där har Jens Nordfält gjort vetenskap av. Han är forskare på Handelshögskolan och har skrivit boken ”Marknadsföring i butik”.
Det finns fortfarande oerhört mycket för butikerna att göra, menar han.
– De lägger enorma pengar på reklam. Men 70 procent av köpbesluten fattas i butiken.
– Men det är väldigt lätt att gå genom hela butiken och inte få en enda idé om vad man ska köpa.
Folk vill bli inspirerade.
– Om du får dem att lägga märke till exempelvis ciabattabrödet så köper de det. Man ökar försäljningen av en vara med 400 procent bara genom att lyfta fram den.
En stor prisskylt säljer. Undersökningar visar att hälften av alla som tog varan egentligen inte noterade vad den kostade. De bara fick uppfattningen att det var billigt.
Det är subtila signaler som man ser men inte tänker på, menar han. Mat ska till exempel helst ligga i en logisk följd. Pålägg säljs mer om det ligger efter brödet. 

Här är några av knepen

• Varor i korg ser billigare och därmed attraktivare ut än varor i hylla.

• En välfylld hylla är inte alltid bra. 80 procent väljer att köpa den vara där andra redan har plockat.

• Att placera en vara i bästa ta-höjd för armen höjer försäljningen med 50 procent.

• När varor är storterade i färger upplever vi sortimentet som större och 50 procent fler tittar dit.

• Att placera det på gaveln av en hylla ökar försäljningen av det här tvättmedlet med 1000 procent.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset