Vinn en Iphone, tävla om en ny Audi, få en låda smink gratis. Erbjudanden och tävlingar duggar tätt på Facebook – men i själva verket handlar det nästan uteslutande om lurendrejeri. Där rycker Bluffakuten in: ”Jag stör mig på folk som bedrar och luras”, säger Conny som avslöjar bedragarna.

– Det är lätt att säga att den som går på en bluff får skylla sig själv. Men jag tror att många litar på Facebook och att om det står något där så har någon kontrollerat det. Det fungerar inte så. Facebook tillåter i princip allt material så länge ingen anmäler det. Det finns ingen instans som kollar allt, säger Conny Andersson.

LÄS MER: Hans elever skapar fejkade sajter – för att lära sig om källkritik

2013 startade han Bluffakuten, som avslöjar olika tävlingar och utlottningar på det sociala nätverket som bedrägerier. Det kan ibland vara tusentals personer som ivrigt gillar och delar en tävling i hopp om chansen att vinna.

– Smink och bilar är populärt, då släpper alla spärrar. Man tänker att det kostar mig ingenting om det inte är sant. Men det är inte de själva som drabbas. Det kan vara någon helt oskyldig utomstående.

LÄS MER: Så tillagar du en viral fejkstory

Bluffarna kan fungera på lite olika sätt. Ibland vill bedragarna samla följare till en Facebook-sida som till en början är anonym, men som sedan byter namn och visar sig vara något annat. Andra gånger måste de tävlande klicka sig vidare, och sedan fylla i sina uppgifter för att betala en mindre fraktavgift på 5 kronor för att ta emot vinsten.

– Men i det finstilta så står det att det ingår ett provabonnemang, och om du inte säger upp det så går det över till ett premiumabonnemang. Märker man inte det så är det livsfarligt, då tickar hundralapparna iväg varje månad, säger Conny Andersson.

LÄS MER: Därför går vi på bluffar på nätet

Första gången han avslöjade ett bedrägeri var det för att han sett bekanta dela tävlingarna. När han började skriva frågor till de som stod bakom sidorna blev han snabbt blockerad.

– Jag stör mig på folk som bedrar och luras. Det är väl något där som klickar i mig. Jag tycker att det är oärligt, och jag gillar inte oärliga människor.

Bluffakuten är nu en av mottagarna av Det gyllene förstoringsglaset, som i år delas ut för första gången av Metros Viralgranskaren och Internetstiftelsen i Sverige.

– Jag har aldrig fått något pris i hela mitt liv, så det är väl häftigt att få ett erkännande. Det gör kanske att det blir lite mer på riktigt på något vis, säger Conny Andersson.

Om Bluffakuten

Bluffakuten har i dag över 50 000 följare på Facebook. Fyra personer jobbar nu med sidan och enligt Conny Andersson kommer 90 procent av de avslöjade bluffarna från tips.

Juryns motivering

”Att städa nätet genom att avslöja bedragare, falska tävlingar och tvivelaktiga sidor är ett viktigt arbete och en stor hjälp för många människor. Med sitt idoga granskande, ofta i tätt samspel med läsare och användare, har Bluffakuten klivit fram som en omistlig resurs för den som vill slippa bli lurad på nätet. De sätter nitiskt ljus på bluffar och visar hur viktigt det är att tänka efter innan du delar. Vi vill härmed hylla Conny Andersson och Bluffakuten för sina enastående insatser med priset Det gyllene förstoringsglaset!”

LÄS MER: Så viralgranskar du sajter

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset