OnLive är för tillfället i ett icke publikt betastadium. Till sommaren kommer en publik betaversion och till vintern lanseras OnLive på riktigt.
OnLive är för tillfället i ett icke publikt betastadium. Till sommaren kommer en publik betaversion och till vintern lanseras OnLive på riktigt.

Steve Perlman vill göra revolution i spelbranschen. Han är vd på det amerikanska teknikföretaget Onlive, och har tagit fram en teknik som inte kräver några traditionella spelkonsoller. Alla spel körs på företagets servrar, och skärmbilderna skickas över nätet till mobilen, datorn eller TV:n hemma i vardagsrummet.

På så sätt sparas en massa beräkningskraft, vilket gör att vilken gammal dator som helst kan fungera på samma sätt som Xbox 360 och Playstation gör idag. När konceptet visades upp på Game Developers Conference i förra veckan användes vanliga enkla PC och Macdatorer.

Det går att köra Onlive dels direkt på datorn med hjälp av plugin till webbläsaren, dels på TV:n med hjälp av en speciell box - Onlive MicroConsole.

Kritikerna säger att konceptet enbart fungerar om förbindelsen mot Internet är tillräckligt snabb och nätverket inte har någon märkbar fördröjning. Onlive hävdar att det fungerar smärtfritt att spela via Onlives servrar så länge de inte befinner sig mer än 250 mil bort. Dessutom är det extra bra lämpat för assymetrisk nätuppkoppling (ADSL) genom att mycket data skickas från servrarna, men bara lite data behöver skickas till dem.

Fem megabit per sekund ska vara tillräckligt, vilket i teorin alltså gör det möjligt att till och med överföra data via turbo-3G i det mobila telenätet. Hur bra det blir i praktiken utanför demonstrationen på mässgolvet återstår dock att se.

Hur kom du på idén att starta en tjänst som Onlive?
– Framtidens datorspel kommer att kräva mer avancerade beräkningar än vad som är praktisk möjligt att bygga in i spelkonsoller för hemmabruk. Redan idag är Xbox 360 och Playstation mycket dyrare än tidigare generationers konsoller, och i framtiden blir det ännu värre.

Det enda praktiska lösningen på det här är att låta beräkningarna utföras på stora servrar i en central serverhall. Eftersom kapaciteten delas mellan många användare så blir kostnaden lägre, trots högre prestanda.

Vilken kapacitet har ni på serversidan?
– Onlive använder virtualisering, vilket innebär att det i praktiken helt beror på vilken typ av spel som våra användare spelar och vad de gör i spelet. Spelare som exempelvis spelar Crysis Wars får en egen dedikerad kraftfull server med GPU, medan spelare av Lego Batman delar server utan GPU. Så det exakta svaret för vår serverkapacitet vet vi inte förrän vi lanserar vår publika betaversion.

Hur minimerar ni fördröjningen i nätverket?
– Det finns många lösningar och inget enkelt svar på det, men en viktig del är den återkoppling som klienten ger våra servrar. Genom att kombinera den informationen med vad som händer i spelet kan servrarna anpassa komprimeringsalgoritmer och strukturen på IP-paketen, för att på så sätt ge en bra spelupplevelse.

Vilken är den maximala fördröjningen som användare accepterar?
– För snabba actionspel så har både våra studier och akademiska studier visat att fördröjningen högst får vara 80 millisekunder. För andra typer av spel är något längre fördröjning acceptabelt.

Vilken bandbreddskapacitet har ni planerat för?
– Det beror på hur Onlive används. Spelare som använder HDTV kräver som mest 4 Mbps, men medeldatamängden är mycket lägre. Dessutom kanske bara 10 av 100 abonnenter använder tjänsten samtidigt. Vi vet egentligen inte svaret förrän det är dags att gå ut i publik beta, men räknar nu grovt sett med 100 kbps per abonnent.

Vilken typ av spel är inte lämpliga för Onlive?
– Luffarschack kanske? Nej, jag tror faktiskt att alla spel är lämpliga, så länge som man kopplar in en lämplig spelkontroll.

Hur många abonnenter har ni som mål att få?
– Vi har inte satt upp några sådana mål, eftersom det i princip inte kostar någonting för förläggare att erbjuda sina spel via Onlive. Därför behövs inte speciellt många spelare för att nå lönsamhet.

När byggs OnLives mikrokonsoll in direkt i TV:n eller kombineras med andra boxar?
– Vi har pratat en del om att paketera OnLive på olika sätt, men har för tillfället ingen speciell plan för det. OnLive fungerar bra över kabelmodem även utan samarbete med operatörerna. Men visst kan man tänka sig operatörer som vill erbjuda ”4-play” med TV, telefon, Internet, och spel.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset