Han ska sälja EU till skeptiska svenskar Anders Henriksson är ny chef för EU-kommissionens skandalomsusade Stockholmskontor. Nu ska han försöka bättra på kontorets rykte och sälja in EU-idén till skeptiska svenskar.
Han ska sälja EU till skeptiska svenskar Anders Henriksson är ny chef för EU-kommissionens skandalomsusade Stockholmskontor. Nu ska han försöka bättra på kontorets rykte och sälja in EU-idén till skeptiska svenskar.

Anders Henriksson är ny chef för EU-kommissionens skandalomsusade Stockholmskontor. Nu ska han försöka bättra på kontorets rykte och sälja in EU-idén till skeptiska svenskar.
•• Känner du att du har ögonen på dig?
– Man har alltid ögonen på sig i ett sådant här jobb. Jag tror att man lärt sig av de misstag som skett här och mitt intryck är att man gör ett bra jobb.
•• Hur mycket skadade skandalen bilden av EU i Sverige?
- Jag var inte i Sverige då, men EU var en ny erfarenhet för svenskarna och då är symboler viktiga. Så det är klart att det har spelat en roll för bilden av EU, men jag tror inte att man ska överdriva det.
•• Svenskarna är bland de mest EU-skeptiska i hela EU. Varför?
– Det beror nog på vår historia. I mina föräldrars generation anser många att vi har klarat oss bra utan EU. Jag tror att unga är mer öppna. Inte att de är okritiska, men de ser EU som en del av dagens verklighet.
•• Hur ska du lyckas göra svenskarna mer EU-vänliga?
– Jag tror att det är viktigt att ge EU ett ansikte. Vi ska inte bara finnas här på kontoret utan vara ute i landet, träffa folk och förklara vad EU gör på ett konkret sätt.
•• Ja, kan du ge exempel på hur EU påverkar svenskarnas vardag?
– Ett exempel är en ny kemikalielagstiftning som säger att företag numera ska registrera ämnen i sina produkter. Det är bra för många känner oro för vad som finns i maten eller om barnens kläder kan ge allergier.
•• En kemikalielagstiftning känns abstrakt. Är det ett problem att det EU sysslar med känns fjärran?
– Det kan vara ett problem att besluten är indirekta, men många har nog konkreta erfarenheter av Erasmusutbyten där ungdomar kan studera utomlands eller av stödpengar från EU.
•• Er uppgift är att sprida information om EU i Sverige, men vill svenskarna ha den?
– Det tror jag, men man får jobba med efterfrågan. Det är viktigt att inte svämma över med broschyrer, utan att förklara varför man ska bry sig om EU.
•• Vad är då tjusningen med EU?
– EU är ett sätt att hantera dagens värld och den globalisering som äger rum. Beslut fattas utanför Sveriges gränser och det här är ett sätt att vara med och påverka. Sedan kan man ha synpunkter på hur man lyckats.
•• Vad är sämst med EU?
– EU är inte ett perfekt system utan något som vi bygger vidare på. Det kan uppfattas som att beslut tas långt borta, men då är det en utmaning att överbrygga det gapet.
•• Du har jobbat mycket utomlands. Varför kommer du hem till Sverige?
– Jag fick det här spännande erbjudandet. Det var två delar i min bakgrund som fick mig att tacka ja. Jag har jobbat länge inom EU-institutioner och vet hur de fungerar. Jag kommer också från en av de mer EU-skeptiska regionerna, Ljusdal i Hälsingland, så jag har förståelse för det perspektivet.
•• Slutligen, har du en chaufför?
– Vi har en bil och en chaufför. Bilen ska användas vid kommissionärsbesök och för tjänsteärenden.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset