Viralgranskaren

Hans elever skapar fejkade sajter – för att lära sig om källkritik

Josef Sahlin lär sina elever ljuga övertygande – för att lära sig om källkritik.
Josef Sahlin lär sina elever ljuga övertygande – för att lära sig om källkritik.

Åk på safaritur i Borsholm eller upplev pingviner i Fockenfors. På Årstaskolan i Stockholm uppmuntras eleverna att ljuga.

Känner du till Sveriges minsta stad, Borsholm? Den gränsar till Varberg och har 15 362 invånare. Om du inte känner till orten sedan tidigare kan du googla ”Sveriges minsta stad”. Då lär du hitta Borsholm högst upp i sökresultatet.

LÄS MER: Han sätter stopp för falska tävlingar och bluffare på Facebook

Kruxet är bara följande: Borsholm finns inte. Staden är resultatet av en grupp sjätteklassares fantasi. På Årstaskolan i Stockholm fick Josef Sahlins elever nämligen en enkel uppgift: att ljuga så bra som möjligt.
– Det bästa sättet att lära sig skriva övertygande är att få någon att tro på det man skriver. Jag brukar ta exemplet med hur vi skriver skönlitteratur i skolan. Där får eleverna hitta på helt själva, med inspiration och strukturer från förlagor. Om vi skulle säga att ni måste skriva sagan om Törnrosa så hade resultaten bara blivit mer eller mindre bra kopior av originalet.

LÄS MER: SÅ här följer du Källkritikens dag med din skola

Samma princip har han nu tillämpat för andra texter, med bonusen att eleverna genom att hitta på fakta om uppdiktade städer, kommuner och landskap samtidigt lär sig om källkritik. Målet är nämligen att sprida sajterna på nätet, och lura besökarna att platserna finns på riktigt.
– De fick skriva kommunnyheter i bloggflödet på sajterna, och då kunde någon elev säga: ”Ingen kommer att gå på det här, för allt är skrivet på samma datum”. Då blir jag glad, för det betyder att de kommer att kolla datumen på sajter de går in på.

Projektet har även väckt frågor hos eleverna, och vissa var till en början skeptiska.
– Vissa elever tyckte att det var lite elakt. De såg framför sig att någon årskurs fyra någonstans som googlade ”minsta landskap” skulle skriva en text och lämna in till fröken och så visar det sig vara fel. Men när vi såg resultatet sedan så var vi överens om att nej, de kommer nog inte gå på det och gör de det så är det nog dags att lära sig om källkritik.

LÄS MER: Ladda ner Lilla Viralgranskaren – lärarhandledning i källkritik

Initiativet på Årstaskolan är nu en av mottagarna av Det gyllene förstoringsglaset, som i år delas ut för första gången av Metros Viralgranskaren och Internetstiftelsen i Sverige.
– Det känns jättekul och roligt. Mer än något annat jag drivit så är detta något jag redan från början ville sprida brett, säger Josef Sahlin.

Om projektet

Sjätteklassarna på Årstaskolan fick förra året skapa tre sajter: ”Sveriges minsta landskap”, ”Sveriges minsta kommun” och ”Sveriges minsta stad”.

De påhittade platserna: Östmanland, Fockenfors respektive Borsholm rankar nu alla högt på Google.

Juryns motivering

Blir man bättre på källkritik om man själv får öva på att luras? Årstaskolan i Stockholm låter sina elever kreativt skapa fejkade sidor på nätet. Uppgiften är att få både text och layout att framstå som trovärdiga, trots att innehållet är påhittat. Målsättningen är att eleverna blir medvetna om hur lätt det är att skapa desinformation och att öva dem i källkritiskt tänkande.

LÄS MER: Så tillagar du en viral fejkstory

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset