Det finns vissa saker du kan göra för att styra ditt flöde på Facebook. Se längst ner i artikeln.
Det finns vissa saker du kan göra för att styra ditt flöde på Facebook. Se längst ner i artikeln.

Lär din katt att installera julgransbelysning. Lär din fiskkyckling att röka. Du som använder Facebook har kanske stött på de märkliga evenemangen i flödet. De är inte farliga – men kan vara störiga.

Med jämna mellanrum dyker det upp fenomen som blir virala i sociala medier. Från början kan det vara fyndigt och kul – men det blir snabbt en plåga när flödet svämmas över av likartade inlägg.

I våras handlade det om utmaningar där privatpersoner ville få gratis produkter av företag i utbyte mot likes, kommentarer och delningar. Typ: ”Om jag får 10 000 likes, 2 000 kommentarer och 1 000 delningar, kan jag då få…”

LÄS MER: Så skapar Newsner engagemang på Facebook – med påhittade berättelser

Den nyaste trenden handlar om evenemang som ska lära djur olika saker. Det kan vara katter som ska lära sig skilja på ”de” och ”dem”, flodhästar som ska lära sig att virka eller grodor som ska ställa om klockan till vintertid.

Vid en snabb sökning på Facebook hittar vi närmare 100 nystartade evenemang med syftet att lära djur olika aktiviteter.

Vi har inte kunnat slå fast exakt hur, var och när ”lär din”-fenomenet startade. I Sverige verkar de bisarra evenemangen ha börjat få spridning för ett par veckor sedan. Men mycket tyder på att våra danska och norska grannar var någon vecka före oss.

Att skapa märkliga evenemang som folk ironiskt deltar i är visserligen ingen ny företeelse, i vissa kretsar har det pågått länge. Men nu har det nått den stora massan. Viralgranskaren har varit i kontakt med en ung man som påstår att han under lång tid har deltagit i ”lär din”-evenemang på Facebook.

– Började tidigt, för något år sedan. Nu är det inte lika kul, säger han.

LÄS MER: Sex kedjebrev på Facebook som du inte ska dela vidare

När ett fenomen får stor spridning tar det inte lång tid innan företagen ger sig in i leken i jakt på gratis eller billig marknadsföring. Ett exempel är Delicato som härom dagen skapade evenemanget ”Lär din Delicatoboll spela schack”. I skrivande stund har nästan 2 000 personer klickat i att de kommer att delta eller är intresserade av evenemanget. Och fler företag lär haka på.

När företagen har upptäckt ett fenomen brukar det ofta betyda att det roliga är över. Folk tröttnar och fenomenet tynar bort.

Om du stör dig på vad du ser på Facebook finns det vissa saker du kan göra för att styra ditt flöde.

Du kan exempelvis välja vilka personer eller sidor som ska få förtur i ditt flöde.

Du kan sluta följa personer, sidor eller grupper som är jobbiga.

Du kan slå av notifikationer för events, grupper och andra saker.

Instruktioner till hur du gör detta finns samlat på Facebooks hjälpsida.

LÄS MER: Ny våg av blufftävlingar på Facebook – så avslöjar du bedragarna

Om Viralgranskaren

Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill att vi ska granska sanningshalten i? Tveka inte att höra av dig till oss på Facebookpå Twitter eller på mejl.

Viralgranskaren följer det svenska journalistförbundets yrkesetiska regler samt de riktlinjer som det internationella faktakollsnätverket IFCN har satt upp.

Här kan du läsa mer om hur Viralgranskaren jobbar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset