Peter Whalen är senior speldesigner för Hearthstone.
Peter Whalen är senior speldesigner för Hearthstone.

Lanseringen av Kobolds and Catacombs betyder nya kort som Marin the Fox och Tolin's Goblet. Med sånna kort i leken kan man undra hur tankarna går hos spelutvecklarna. Det har Metro Esport tagit reda på.

I förra veckan släpptes den nya expansionen av Hearthstone – Kobolds and Catacombs. Precis som vanligt när det kommer till det populära kortspelet är det en hel del galna kort som ger sig in i leken.

Metro Esport tog tillfället i akt att fråga speldesignern Peter Whalen hur alla dessa kort egentligen blir till.

Två av korten som sticker ut i Kobolds and Catacombs är Marin the fox och Tolin’s Goblet.

– Vi ville se hur vi kunde få in en skattkista i spelet. Tidigt i utvecklingen av mekaniken som ledde fram till oidentifierbara items hade vi några legendariska skatter som man väldigt sällan kunde få. Tolin’s Goblet var en av dem. När vi fick idén om att vi kunde ha en skattkista med i spelet som man kunde slå sönder för att få någon av dessa legendariska skatter blev folk alldeles till sig. Marin passade väldigt bra in i den kontexten också, säger Peter Whalen.

LÄS MER: Stockholm får världens första esportgala – boka din biljett

Från att någon i utvecklingen kommit på en galen idé till att det finns ett galet kort i spelet går väldigt snabbt. I det tidiga utvecklingsstadiet testas alla kort oavsett hur märkliga de framstår. Även de som redan på förhand aldrig skulle ha chansen att ta sig in i spelet.

– Vi testar dem även om vi inte tror att de kan ta sig in i spelet. Ibland kan de värsta och mest sinnessjuka idéerna leda till någonting riktigt fantastiskt. Att låta den kreativiteten blomstra är en viktig del av processen, säger Peter Whalen.

Idéerna kring kortens egenskaper tas fram både individuellt av utvecklare som vill testa lyckan och vid brainstorming-möten. Ju längre utvecklingen går desto svårare blir det för korten att ta sig över tröskeln in i spelet.

LÄS MER: Overwatch League-bossen: ”Svenska spelarna är grymma”

– Vi kommer på hundratals, kanske till och med tusentals kort för varje ny expansion och vi kastar bort alla utom 135 av dem. Vissa flyttas till framtida lekar och andra flyttas till ”slasken” där vi kan titta på dem i framtiden och tänka ”det här var en bra idé” eller ”det här var en konstig idé men den kanske passar bättre nu”, säger Peter Whalen.

Andra kort kommer aldrig att nå spelarnas bräden.

– Vissa av korten är helt enkelt hemska och kommer aldrig se dagens ljus, säger Peter Whalen.

Har ni en påtänkt meta när ni skapar en ny lek?

– Nej, egentligen inte. Vi försöker se till att det finns många möjliga lekar med rimlig styrka. Det är communityt som grupp som bestämmer vad som är meta-spelet. Vad de än spelar så kommer folk att komma på lekar som kontrar dem och det är vad som blir det verkliga metat. Vårt jobb är mer att tillhandahålla verktyg som spelarna kan experimentera med och testa sig fram, säger Peter Whalen.

LÄS MER: Hearthstone-stjärnan Oranges mardröm efter utlandsresan

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Hearthstone