Spelen på allas läppar just nu är Fortnite och ”PUBG”.
Spelen på allas läppar just nu är Fortnite och ”PUBG”.

Overwatch och PUBG är två stora utmanare på marknaden. Men har de vad som krävs för att slå sig in som etablerade esporter?

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Förra helgen avgjordes den första säsongen av Overwatchs professionella liga. Den upphaussade finalen med tio miljoner kronor i förstapris drog 19 000 åskådare. Imponerande, men recensionerna var också blandade.

Blott 300 000 personer såg finalen på nationella tv-kanalen ABC – vilket är klart färre än vad de största Counter-Strike-turneringarna drar i USA. Det som förbryllar med Overwatch är att det saknas en rejäl, etablerad bas av fans som tittar på matcherna.

LÄS MER: HeatoN: 5 ögonblick som jag aldrig kommer glömma

De närmaste åren blir viktiga för spelet. Kommer det att växa till sig och bli en allvarlig utmanare till de etablerade esporterna – eller kommer det att tyna bort? Jag känner mig osäker på deras framtid.

Spelen på allas läppar just nu är Fortnite och PUBG. Här är esport-scenen delad men jag har min favorit i Fortnite, som verkligen har träffat rätt med Battle Royale.

Det är lättillgängligt, roligt och utmanande på samma gång.

LÄS MER: HeatoN: Tänk på det här om du vill plugga e-sport

Fler verkar tycka likadant. I juli hade spelet 125 miljoner spelare över hela världen, och att nyblivna världsmästaren i fotboll Antoine Griezmann firar sina mål med en blinkning till spelet är den bästa reklamen man kan tänka sig.

För bara en månad sedan aviserade spelutvecklaren Epic Games att de kommer pumpa in en dryg miljard svenska kronor för att starta turneringar som ska kulminera i ett VM 2019. Jag tror att de har något stort på gång.

LÄS MER: HeatoN tipsar: Här är bästa övningarna du kan göra vid datorn

Däremot är jag lite besviken på Player Unknowns Battlegrounds – ”PUBG” – som inte har fått till någon etablerad tävlingsscen på professionell nivå. Spelet saknar också ett fullt fungerande åskådarläge som gör det tittarvänligt. De senaste eventen visar ändå att det finns en publik som engagerar sig i spelet – men jag är inte helt övertygad.

I övrigt vill jag slå ett slag för uppstickaren Rainbow Six: Siege. Ubisoft arbetar stenhårt med att knyta upp profiler och utveckla ett redan spännande spel. Hela processen påminner om Valves lansering av Counter-Strike: Global Offensive.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset