"Jag kan inte se någon annan utveckling än att snöbollen fortsätter att rulla."
"Jag kan inte se någon annan utveckling än att snöbollen fortsätter att rulla."

E-sportens framfart har exploderat och fortsätter att dundra fram som en rullande, ostoppbar snöboll, skriver HeatoN.

För mig går året 2016 till historien som året då vår sport började tas på allvar. Jag är väldigt ödmjuk och stolt inför att vara den första e-sportaren i Mästarnas Mästare – men bevisen för vårt erkännande är större än så.

Förutom att multinationella företag fortsätter investera i e-sporten, så har etablerade storklubbar som Paris Saint-Germain, Schalke 04 och amerikanska NBA-laget Philadelphia 76ers köpt lag i bland annat League of Legends och Counter-strike.

LÄS MER: HeatoN: ”Riksidrottsförbundet, erkänn e-sporten som en sport”

E-sporten inkluderas sakteligen in i idrottsvärlden – och siffrorna för året är talande.

Branschföretaget Newzoo beräknar att e-sporten växer till 292 miljoner fans över hela världen under 2016 – en ökning med nästan 30 procent jämfört med 2015. De totala intäkterna på e-sportens marknad – sändningsrättigheter, biljetter och sponsorintäkter – räknas till 493 miljoner dollar. Det är en ökning med 52 procent jämfört med 2015.

Tre år in i framtiden?

Antalet fans väntas öka till 427 miljoner och intäkterna nästan fördubblas till en bra bit över en miljard dollar.

Jag ser inte någon risk för överentusiastisk kalkylering – eller, om ni så vill: en lavinfara.

E-sporten är så pass etablerad hos kommande generationer. Alltfler ungdomar blir uppkopplade i världen, samtidigt som antalet arbetstillfällen och utbildningar växer i branschen och ger positiva framtidsutsikter för såväl proffs- som amatörspelare.

Jag kan inte se någon annan utveckling än att snöbollen fortsätter att rulla.

På hemmaplan är vi äntligen rustade för att göra e-sporten till en riktig sport. Tillsammans med Area Academy och Sverok – Svenska spelhobbyförbundet – har vi lämnat in en ansökan till Riksidrottsförbundet om att e-sporten ska bli en fullvärdig medlem, och i maj väntar vi hoppfullt på ett svar.

På spelfronten blir nästa år extra spännande. De etablerade giganterna – Counter-strike, Dota 2 och League of Legends (LoL) – får konkurrens av en ny aktör på marknaden: Overwatch. Spelet succé är redan ett faktum: det tog en vecka efter lanseringen i maj innan spelet blev det mest spelade på sydkoreanska internetcaféer. Nu satsar spelutvecklaren Blizzard stenhårt på att spelet, som är en mix av fps-spel (Counter-strike) och MOBA (Dota 2 och LoL), ska bli världens största e-sport. Men, om succén ska fortsätta under 2017 krävs att de utvecklar spectator-modet – alltså: för de som tittar på matcherna. Om spelet lyckas på den fronten kommer den att locka den breda e-sportpubliken och fungera som ännu en inkörsport till e-sportens fantastiska värld.

Snöbollen rullar vidare.

Se upp i backen år 2017.

Emil ”HeatoN” Christensen, åttafaldig världsmästare i Counter-strike

LÄS MER: HeatoN: Counter-Strike-scenen har aldrig varit så oförutsägbar

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Overwatch heaton