"Jag hade fortfarande samma kaloriintag som en elithockeyspelare, men rörde aldrig på mig och gick upp i vikt – långt över 100 kilo."
"Jag hade fortfarande samma kaloriintag som en elithockeyspelare, men rörde aldrig på mig och gick upp i vikt – långt över 100 kilo."

Vi rör på oss för lite i Sverige.

All forskning pekar på att vi, den yngre generationen, kommer att se konsekvenser av vår livsstil när vi blir äldre i form av hjärt- och kärlsjukdomar. Det brukar också, lite slentrianmässigt, vara den vanligaste kritiken mot e-sporten.

LÄS MER: HeatoN: ”Riksidrottsförbundet, erkänn e-sporten som en sport”

 

Jag sträcker ärligt upp handen och erkänner mig skyldig till en dålig livsstil under många år. På vägen mot toppen i min karriär som counter-strike-spelare bar jag visserligen med mig en grundfysik från min tid som hockeyspelare, men jag åt dålig mat och satt stilla väldigt många timmar framför datorn. Jag presterade: jag blev bäst i Sverige, blev världsmästare – och tyckte att allting fungerade perfekt.

Fram tills att jag var ungefär 19 år.

Jag började fundera om allting stod rätt till när jag plötsligt behövde lägga mig ner och vila efter matcher. Jag somnade ofta mitt på dagen och kunde vakna med andan i halsen, genomsvettig, utan att veta vad klockan var.

Det var inte svårt att lägga ihop ett och ett.

Jag hade fortfarande samma kaloriintag som en elithockeyspelare, men rörde aldrig på mig och gick upp i vikt – långt över 100 kilo.

Vändningen kom när jag började promenera, korta sträckor, i rask takt. Efter ett halvår kunde jag börja jogga. Snart kom resultaten: jag blev skarpare i huvudet och upplevde att mina reflexer blev snabbare.

Men framför allt mådde jag bättre. Jag var allmänt gladare, skrattade mer och kunde uppskatta vardagliga saker i livet.

Det är bara femton år sen, men idag har vi bättre förståelse för effekterna av en stillasittande livsstil. Det påverkar hälsan negativt, men även prestationen för en e-sportare: om du inte aktiverar din kropp regelbundet kommer den aldrig att kunna syresätta hjärnan tillräckligt. Och vilken e-sportare som helst vet att hjärnan är vårt viktigaste redskap – att kunna ta snabba beslut, reagera och hålla högsta koncentration under långa matcher.

Jag skulle kunna ge mängder av taktiska och speltekniska tips till unga e-sportare men mitt överlägset bästa tips är: rör på dig. Åtminstone en halvtimme om dagen. Samtidigt vill jag bemöta kritiken mot vår sport. I proffsvärlden ser alla spelare till att sköta sin hälsa och motionera regelbundet. Men alla är inte proffs, uppbackade av tränare och peppande lagkamrater. Och jag vet hur lätt det är att glömma bort att röra på sig när timmarna framför datorn flyger iväg.

I grund och botten handlar det om att hitta en balans mellan kvantitet och kvalitet. För att lyckas inom e-sport krävs väldigt många träningstimmar framför datorn.

Men om de timmarna överhuvudtaget ska vara värda något krävs att vi rör på oss och aktiverar våra kroppar. På samma gång som du blir fysiskt starkare kommer du att få upp kvalitén på dina träningstimmar.

Följden är naturlig: du blir en bättre e-sportare.

Och framför allt: du kommer att må bättre.

Emil ”HeatoN” Christensen, åttafaldig världsmästare i Counter-strike

LÄS MER: HeatoN: Counter-Strike-scenen har aldrig varit så oförutsägbar

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om träning heaton