En hel familj ska utvisas till Iran efter fyra år i Sverige eftersom mammans arbetsgivare hade tecknat en felaktig försäkring – trots att felet är åtgärdat.

Nora Lorek/TT

Mamman Zahra Borzoo, dottern Sayna Khamseh och sonen Sepanta Khamseh. De ska utvisas till Iran eftersom deras arbetsgivare tecknat fel försäkring för dem. Saynas gymnasievänner demonstrerar utanför Migrationsverket i Solna.   

Zahra Borzoo, en 43-årig kock från Iran, vill ingenting hellre än att stanna i Sverige och fortsätta svettas framför pastakastrullerna i köket till den italienska restaurangen i centrala Stockholm.

Hennes 20-åriga dotter Sayna Khamseh läser teknikprogrammets andra år på gymnasieskolan Rudbeck i Sollentuna och drömmer om att utbilda sig till arkitekt. Lillebror Sepanta Khamseh minns knappt någon persiska och beskriver flytten till Sverige som att komma till en ny värld.

– Här kan man leva fritt. Min dotter är fri och mina barn har en bättre framtid i Sverige, säger Zahra Borzoo.

Men efter fyra år i Sverige måste familjen boka flygbiljetter tillbaka till Iran efter att de fått order om att lämna landet senast den 17 februari. Migrationsverket och Migrationsdomstolen motiverar beslutet med att Zahras chef hade tecknat en otillräcklig försäkring för Zahra under de första åren som hon var anställd, och att de därför inte kommer att förlänga hennes arbetstillstånd.

– Det kom som en chock. Jag jobbade och betalade skatt, jag trodde att allting var i sin ordning och förväntade mig inte att jag skulle få ett nej, säger Zahra Borzoo.

Restaurangen bytte till ett nytt försäkringsbolag en månad efter att Migrationsverket fattat beslutet – men då var det redan för sent.

– Personalen på Migrationsverket förklarade för mig att vi är tvungna att åka tillbaka, att vi kan söka arbetstillstånd igen när vi är i Iran men att det inte finns någon garanti, säger Zahra Borzoo.

Sayna Khamseh, som nyligen gifte sig med sin pojkvän Amin, berättar om sorgen efter att hennes mamma samlade familjen och förklarade att tiden i Sverige är över.

– Jag har kommit hit, jag har utvecklats, jag har lärt mig mycket, jag har blivit stark och jag har haft ett extrajobb vid sidan om studierna. Jag förstår inte varför vi inte får stanna, säger hon.

Restaurangens chef, som vill vara anonym, säger att han tecknade den ursprungliga försäkringen för att den var billigare och att han inte kände till att den inte uppfyllde Migrationsverkets krav. Nu letar han med ljus och lykta efter en ny kock.

– Jag hade samma försäkring för henne som jag hade för alla andra som jobbar på restaurangen. Det känns inte alls bra.

Migrationsverket: Vi följer bara lagen

Robert Kollberg, chef på Migrationsverkets arbetstillståndsenhet, säger att myndigheten följer lagstiftningen som slår fast att reglerna för arbetstillståndet måste ha följts under den föregående tillståndsperioden för att den ska förlängas med ytterligare två år.

Ett av villkoren är att försäkringen har varit tillräcklig.

– Grunden är för att skydda de som kommer hit och jobbar från andra länder, att de ska ha en lön och villkor som motsvarar en kollektivavtalsenlig nivå, säger Robert Kollberg.

Kan du se att människor hamnar i kläm?

– Det är klart att jag förstår att de hamnar i kläm, att den är en olycklig situation. Som människa förstår jag ju det, men vi måste utföra vårt uppdrag, det är det vi är satta att göra, att följa de lagar som regering och riksdag stiftar.  

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset