Programming är annonsörernas lösning när tittarna väljer bort reklam

Kanal 5:s ”Room service” är ett exempel på köpta tv-program.

UNDERSÖKNING. Tv-konsumenterna sitter inte längre kvar och tittar under reklampauserna – och det har annonsörerna märkt.
Så nu köper de hela tv-program i stället.
– Om konsumenterna vill se tv-programmen men inte tv-reklamen så är det dit pengarna kommer att flyttas, säger Anders Ericson, vd för intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.
En undersökning bland organisationens medlemmar visar att fyra av tio företag anser att den traditionella tv-reklamen i form av ”spottar” i reklampauserna blivit mindre effektiv på
senare år. Reklamtrötthet leder till att tittaren byter kanal eller hittar på något helt annat. Numera finns också teknik som gör det möjligt att helt enkelt hoppa över reklamen, även om ytterst få har den i dag.

Hela 84 procent av de tillfrågade företagen i undersökningen tror på en ökning det kommande året för så kallad  ”programming” – det vill säga att annonsörerna finansierar och påverkar själva tv-produktionen.
Det klassiska exemplet på detta i svensk tv är programmet ”Room service” i Kanal 5, en programidé som mer eller mindre skapats av intresseorganisationen Målarmästarna med syftet att öka intresset för måleri och målaryrket.
En konsekvens är att det blir allt svårare att skilja på redaktionellt och kommersiellt material, säger Marie Nilsson, vd på analysföretaget Mediavision.
– Å andra sidan har det redan varit svårt, även om vi inte varit medvetna om det.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset