Anna Frank använder sin favoritherrparfym DKNY. Peter Jelf spanar in. Exempel på typiskt manliga dofter är citrus-, lavendel- och cederträdofter.  
Anna Frank använder sin favoritherrparfym DKNY. Peter Jelf spanar in. Exempel på typiskt manliga dofter är citrus-, lavendel- och cederträdofter.  

Sött och blommigt ute för den som vill klättra på jobbstegen

Söta och blommiga dofter är ute. För att klättra i karriären ska kvinnor ha herrdoft.

Det visar en studie publicerad i Financial Times.
Mats Olsson, luktforskare vid Uppsala universitet, är inte förvånad.
– Luktar man karl så uppfattas man som en karl. Och män har det lättare på arbetsmarknaden, säger han.

För Ingeborg Authried, doftinköpare på NK Manlig Depå, är det ingen nyhet.
– Kvinnor har anat sig till det här. Allt fler av våra kvinnliga kunder köper en parfym till sig själva.

Och det blir alltmer accepterat.
Ingeborg Authried tycker att de lika gärna kan användas av en kvinna.
– Det handlar egentligen inte om kön utan om det man vill utstråla. Om en kvinna ska på ett viktigt möte vill hon inte lukta rosenvatten. Då ska det vara tuffare.    


Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset