Varumärken på väg till Stockholm, Sephora och Hamleys.  
Varumärken på väg till Stockholm, Sephora och Hamleys.  

Möjlighet till att öppna fler och stora butiker, snabbhet och en modern atmosfär. Flera stora varumärken vänder sig till förortsgallerior när de etablerar sig i Sverige.

I helgen slog Apple upp sin första svenska butik i Täby centrum. Och snart är det bland andra jättarna Sephora och Hamleys tur att etablera sig – i köpcentrum. 

Enligt Lars-Åke Tollemark på Unibail-Rodamco, som bland annat äger Täby centrum, Solna centrum och Nacka Forum, har just gallerior ett bra utgångsläge när de vill få hit nya varumärken. 

– Våra lokaler är väldigt moderna i jämförelse med resten av Europa. Dessutom går det snabbt att öppna en butik i ett köpcentrum. Exempelvis skrev Hamleys på sitt avtal i september och öppnar butiken i oktober. Så skulle de aldrig kunna göra i city. 

En annan anledning till att butikerna väljer gallerior är att de har planer på fler butiker. 

– Då kan de enkelt göra det i någon av våra andra köpcentrum, i stället för att behöva leta adresser själva, säger Lars-Åke.  

Fredrik Kolterjahn, varuhusexpert på Handelns utredningsinstitut, HUI, är övertygad om att bjässarnas önskan att öppna butiker i gallerior baseras på dess ägandeförhållanden: 

– I dag har vi en hög grad av kedjor i detaljhandeln. Parallellt med detta finns det en handfull stora ägare av handelsplatser. Det är naturligt att de samarbetar. 

Galleriorna får på så sätt spännande butiker och varumärkena i sin tur får en bra spridning när de vill etablera sig i ett nytt land. 

– Det är ett enkelt förstasteg. Och att Apple hamnade just i Täby centrum beror sannolikt på att de har samarbeten med ägarna i andra länder, eftersom de har ytterligare ett hundratal varuhus ute i Europa, säger Kolterjahn.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset