Många taxichaufförer struntar i sjukresor eftersom att de tjänar bättre på att plocka upp kunder från gatan. Det beskedet fick Karin Gustafsson, 60, från en förare när hon tog upp problemen hon har haft med färdtjänst. ”Vi ser det inte som ett utbrett problem” skriver Stockholms läns landsting i ett mejl till Metro.

När bilen inte dök upp för tredje gången samma vecka fick Karin Gustafsson nog: ”Jag blev så satans förbannad”

Karin Gustafsson lever med åtta olika hjärtsjukdomar som gör det svårt för henne att röra sig. Hon går med käpp och bär trygghetslarm ifall att något skulle hända. Hon är beroende av att färdtjänst och sjukresor kommer i tid så att hon slipper vänta.

– Min hjärtsvikt gör att jag inte får stå upp för länge, för då svimmar jag, säger hon.

Ungefär en gång i veckan händer det att taxibilen som ska köra henne inte dyker upp. Värst är det när hon ska hem i rusningstrafik – då blir hon nästan alltid stående i minst 20 minuter. Efter det inträder den så kallade resegarantin, och Karin får ringa färdtjänsten som kan efterlysa taxin eller göra en ny beställning.

LÄS MER: 79-årig man fick en stroke – nekades ambulans

– Då står jag där med min käpp och fryser och är rädd för att svimma. Jag tänkte först att det ordnar sig väl, men efter att det hänt tre gånger den här veckan så blev jag så satans förbannad och tänkte att det här kan man inte acceptera.

När taxin blir sen eller inte kan komma ska föraren enligt färdtjänstens kundservice ringa och berätta det för resenären, men det har aldrig hänt Karin.

När hon ringer upp kundservice uppmanas hon att skicka in kvitton för de vanliga taxiresorna hon tvingas ta när färdtjänsten inte kommer. Då kommer taxibolagen per automatik att tvingas betala böter för att de inte har dykt upp.

– Jag har redan skickat in mina kvitton, men böter verkar ju inte hjälpa. Jag undrar bara vad jag ska göra för att bilen ska komma i tid, säger hon.

När hon tog upp problemet med en av taxichaufförerna berättade han att flera av hans kollegor struntar i sjuk- och färdtjänstresor eftersom att de tjänar mindre på det. När de tar emot en beställning kan de istället välja att plocka upp personer på gatan.

LÄS MER: 87-åring vann strid om färdtjänst

Problemet har förekommit sedan början av 2016, då landstingets nya avtal med Taxi kurir och Sverigetaxi (dåvarande Taxi 020) trädde i kraft. Det innebar att chaufförerna fick sämre betalt för färdtjänst- och sjukresor i förhållande till andra resor, något som bland andra P4 Stockholm rapporterade om.

Stockholms läns landsting menar att det här inte är ett utbrett problem i dag. Men det händer att förare tar emot bokningar samtidigt som en kund på gatan vinkar åt bilen.

”Samtidigt som en bokning i IT-systemet i bilen kommer kan det förekomma att en taxibil på gatan ser en kund som vinkar mot den ”lediga lyktan på taket” och taxibilen tar då denna körning. Bokningen i IT-systemet går över till annan bil”, skriver Martina Wiklund, pressredaktör på trafikförvaltningen till Metro i ett mejl.

Förare som missbrukar det här systemet är ”inte väl sedda internt av leverantörer” och är ”under lupp” för åtgärder, skriver hon.

Drygt 90 procent av resorna har varit i tid under 2017, enligt trafikförvaltningens siffror. Målet är att 94 procent ska vara i tid.

2,5 procent av resorna är försenade 20 minuter eller mer. Det motsvarar ungefär 300 resor per dag. Oftast beror förseningarna på trängsel och förarbrist – något som är mycket svårt att undvika fullt ut, enligt förvaltningen.

Karin Gustafsson tror att problemet är större än vad siffrorna visar.

– Det här handlar ju om gamla människor som kanske inte orkar gå vidare och slå på stora trumman, säger hon.

Simon Krona

Elinor Karlin

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om färdtjänst