H&M har kritiserats på sociala medier.
H&M har kritiserats på sociala medier.

En huvtröja med texten ”Coolaste apan i djungeln” har satt H&M i en internationell kritikstorm. Anledningen? På produktbilden på företagets hemsida bärs den av en liten svart pojke.

”Har ni blivit helt tokiga?”. Så skriver en Twitter-användare efter att H&M använt en ung, svart modell till en huvtröja med texten ”Coolest monkey in the djungle”.

Produktbilden fanns på H&M:s hemsida i bland annat Storbritannien – men är nu borttagen, skriver Expressen.

Bilden har väckt starka reaktioner, och företaget anklagas på sociala medier förutom i Sverige också i USA och just Storbritannien för rasism.

LÄS MER: H&M i blåsväder: ”Nätet ökar konsumentmakten”

”Vad i helvete tänkte ni” undrar en Twitter-användare.

”Jag jobbade för H&M i många år och de är ovetande ibland. Huvudkontoret i Sverige har dålig koll på frågor som rasism, kulturella och sociala utmaningar. De tycker troligen på allvar att det här är gulligt”, skriver en annan.

”Det här är avskyvärt och ren rasism”, skriver en Facebook-användare.

Enligt Expressen fanns produktbilden inte på H&M:s svenska webbsida på måndagen, men låg kvar på den brittiska sidan. En stund senare syntes dock bara klädesplagget, inte fotomodellen.

H&M har i ett mejl svarat på kritiken till Expressen.

”Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande. Vi kommer därför att plocka bort den i alla våra kanaler”, lyder det.

Det är inte första gången som H&M är i blåsväder. I höstas fick företaget kritik för sin plus size-kollektion – och kritikerna menade att modellerna var av ”normal” storlek, trots att kampanjen riktades mot kraftigt byggda.

LÄS MER: Dove anklagas för rasism – se den kritiserade reklamfilmen

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om kläder rasism