Sainabou Jeng Daffeh drivs av att få påverka och att bryta normer.
Sainabou Jeng Daffeh drivs av att få påverka och att bryta normer.

För att våga tro på sin idé och fullfölja den är det viktigt att få träffa andra som valt att starta eget. Det menar Sainabou Jeng Daffeh som tagit hjälp av NyföretagarCentrum och nu är i uppstartsfasen med sitt underklädesföretag där hon ska göra hudfärgade underkläder för alla.

De underkläder som kallas ”hudfärgade” av en del butikskedjor har enbart en ljusbeige ton. Sainabou Jeng Daffeh, 24 från Jönköping, menar att det är den ljusa normen som representeras och med sitt eget underklädesmärke, med plagg som inkluderar olika hudtoner och kroppsformer, vill hon fungera som en motpol mot osunda skönhetsideal.

– Modebranschens skönhetsideal är en av anledningarna till att unga tjejer växer upp med en skev självbild. Istället för att sitta och klaga på saker som är fel så vill jag göra någonting. Jag vill stärka självkänslan hos unga tjejer och drivs av att få påverka och att bryta normer, säger hon.

Har fått hjälp av NyföretagarCentrum

Sainabou Jeng Daffeh har haft idén länge men det är först 2018 som hon valt att satsa och hon har fått mycket hjälp av NyföretagarCentrum.

– De har framför allt varit ett bra bollplank. Det handlar om frågor som jag inte kan få hjälp med av min familj och de har gett mig vägledning framåt.

NyföretagarCentrum kommer att finnas på plats på Starta Eget på Bazaren. Varför tycker du att man ska gå dit?

– För att man kan få hjälp och vägledning att röra sig dit man vill och för att man kan nätverka och knyta värdefulla kontakter. Det är viktigt att gå utanför sin komfortzon, säger hon.

Träffat mentor och fått råd

Sainabou Jeng Daffeh är född i Gambia och växte upp utanför Stockholm. För fyra år sedan flyttade hon till Jönköping för att studera till civilekonom och i dag bor hon kvar i stan tillsammans med sin man. Förutom arbetet med företaget studerar hon nu textil på Borås Textilhögskola parallellt med ledarskap på Jönköpings universitet. Hon har även påbörjat ett mentorskapsprogram hos NyföretagarCentrum. Det innebär att hon under ett års tid får träffa en mentor vid flera tillfällen och ställa frågor om sitt företagande.

– Mitt tips är att inte vara rädd för att prata om sin företagsidé. Genom att vara transparent kan man få bra hjälp och feedback. Och för att våga tro på sin idé och fullfölja den är det betydelsefullt att få träffa andra som valt att starta eget eller som kan mycket om företagande, säger hon.

Visste du att…

… 8000 personer besökte lediga jobb-avdelningen på mässan 2017.

… 4000 besökte utbildningsavdelningen.

… 5 000 besökte starta eget-avdelningen.

… den senaste Bazaren resulterade i 374 anställningar.

Bazaren 8-9 februari

Bazaren 2018 pågår 8-9 februari på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm.

• Bazaren är Sveriges största jobb-, utbildnings- och starta eget-mässa.

• Till mässan kan du komma för att hitta jobb, utbildning och få råd om egenföretagande.

•  Du får också information om vad de stora arbetsgivarna har för arbeten att söka till och vilka utbildningar som leder dit.

• Bazaren är öppen för alla – välkommen!

Läs mer om Bazaren och planera in ditt besök här.

 

Artikeln är ett resultat av ett annonssamarbete och innehållet är sponsrat av annonsören. Den här artikeln är inte framtagen av Metros redaktion utan av vår kommersiella avdelning för Native Advertising.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset