Dan Eriksson och Per Juhlén är båda producenter på svenska spelutvecklingsföretaget Grin. Här är de på Dreamhack och svarar på frågor från besökarna. 
Dan Eriksson och Per Juhlén är båda producenter på svenska spelutvecklingsföretaget Grin. Här är de på Dreamhack och svarar på frågor från besökarna. 

JOBBA MED SPEL. I tre dagar har svenska spelutvecklarna Grin, förutom att visa upp kommande spelet Bionic Commando, även ställt två av sina topp-producenter till festivalbesökarnas förfogande. Per Juhlén och Dan Eriksson har svarat på frågor och gett tips till besökare som är nyfikna på hur det egentligen är att jobba i spelbranschen.
– Den vanligaste frågan som många ställer är vilken utbildning man ska gå om man vill jobba på spelföretag, säger Per Juhlén.

Några klara svar för vilken utbildning som gäller verkar det dock inte finnas. Enligt Dan Eriksson och Per Juhlén har många som jobbar på Grin gått en spelutbildning på Högskolan i Skövde. Per Juhlén har ingen spelutbildning alls utan jobbade i många år som chef på Dell och kom den vägen in i spelbranschen, medan Dan Eriksson gick en utbildning på Nackademin utanför Stockholm.
– 1998 gick jag något som kallades för en virtual reality- utbildning. Det var blandat programmering och grafik, men kanske inte världens mest relevanta för att jobba med spelutveckling, säger Dan Eriksson.

Generellt sett är många svenska spelutvecklare i behov av att anställa ny personal, men de allra flesta utvecklare letar efter erfaren personal. På Grin är det likadant.
– Det är inte så att vi är i desperat behov av ny personal, men visst växer vi och letar efter folk, säger Per Juhlén.
– Ett problem med att anställa nyutexaminerade är även att skolorna ibland lär ut "fel". Därför måste vi träna om personerna när de kommer till oss, och det är inte säkert det finns resurser för det, säger Dan Eriksson.

•• Vad kan ni ge för tips till de som är nyutexaminerade och vill börja jobba med spelutveckling?

– Mitt bästa tips är att man ska specialisera sig på det man är mest intresserad av. Det är väldigt sällan man anställer någon som är programmerare/grafiker/ljudmakare, säger Per Juhlén.
– Ska man ta en grafiker som exempel är det också viktigt att man kan visa färdiga modeller. Det räcker inte med att bara visa en bild. Man måste tänka på att när man gör spelgrafik har man ganska begränsade resurser, men det måste ändå se väldigt bra ut. Därför kan man inte bara göra saker som ser snyggt ut, det måste optimeras också, säger Dan Eriksson.
– Att försöka få en praktikplats kan också vara en bra väg in, lägger Dan Eriksson till.

•• För den som tror att de har en bra spelidé men kanske inte kan programmera eller göra grafik då?
– Det är väldigt vanligt att vi får höra från folk att de har en bra idé för ett spel. Men grejen är att alla har idéer till spel. För att jobba med speldesign krävs det att man förstår hela processen. Man får börja som med exempelvis grafik eller programmering och sedan jobba sig uppåt, säger Dan Eriksson.
– I princip kan man säga till de som vill jobba med utveckling att de måste göra spel. Försöka komma med i något projekt och göra saker på riktigt så de har något att visa upp, säger Per Juhlén.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset