Vinterstudion är ett av de program där SVT har rätt till sponsring, berättar Albert Svanberg, till vänster.
Vinterstudion är ett av de program där SVT har rätt till sponsring, berättar Albert Svanberg, till vänster.

I Sveriges televisions program är reklam inte tillåtet. Ändå förekommer det, framför allt i samband med företagets sportsändningar. Metro har tagit hjälp av Albert Svanberg, chef för SVT Programetik, för att reda ut hur det kan komma sig.

– SVT har ett reklamförbud. Reklam är inte tillåtet, helt enkelt, säger Albert Svanberg till Metro.

Trots det framhävs varumärken som sponsorer i samband med SVT-program. Inför förra helgens längdskidåkning, som sändes i samband med Vinsterstudion, visades det upp logotyper på fem olika kommersiella varumärken, exempelvis. Företagen presenterades som ”sponsorer”.

Vi har rätt att använda sponsring i samband med 20 evenemang per år. Sponsringsmeddelande utgörs av en skylt med sponsorns logotyp och ska sändas före och efter det sponsrade programmet. Sponsringsmeddelandet ska vara neutralt och får inte innehålla säljfrämjande inslag, exempelvis en köpuppmaning eller slogan. Av de 20 evenemang som kan sponsras varje år, är 19 sportevenemang. Den här möjligheten kom till för mer än 20 år sedan, när kostnaderna för sporträttigheter började ökade kraftigt. Då bestämdes det att SVT skulle ha den här möjligheten, för att ha en chans att fortsatt kunna erbjuda stora idrottsevenemang till hela publiken, säger Albert Svanberg.

LÄS MER: Nej, SVT har inte lagt miljoner på att bara ändra typsnitt på loggan

Men vad gäller för kommersiella varumärken som syns i program SVT sänder? I den norska succéserien Skam har SVT bland annat suddat ut märket på karaktären Jonas mössa.

– I radio- och TV-lagen står det att program som inte är reklam, inte får otillbörligt gynna kommersiella intressen, säger Albert Svanberg.

Och vad innebär det?

– Att programmet inte får uppmuntra till inköp av varor eller tjänster. Det får heller inte innehålla säljfrämjande inslag eller framhäva varan eller tjänsten på ett otillbörligt sätt. Det finns dock undantag, att gynnande av kommersiella intressen kan vara accepterat. Men då ska det vara motiverat av informations eller underhållsintresse, att tittaren behöver ha den informationen. Då räknas det inte som otillbörligt.

Andra saker som spelar in i bedömningen om det är otillbörligt eller inte, som görs av programredaktionerna, är hur stor exponering den kommersiella varan eller tjänsten får. Exempelvis hur lång tid varan är i bild, hur stort fokus den får eller om den får positiva omdömen i programmet. 

En tredje sak som spelar in i frågan om kommersiella varumärken får förekomma i SVT, är vilken kontroll de själva har på inspelningsplatsen.

– Om vi har program i vår egen studio, till exempel, kan vi styra över inspelningsplatsen, så att reklam inte förekommer. Men om vi exempelvis vill göra spelarintervjuer med fotbollsspelare efter en VM-final, kan vi inte styra över vilka logotyper som förekommer på inspelningsplatsen, säger Albert Svanberg.

LÄS MER: Ebba Busch Thor var med i ”Så ska det låta” – här är fler partiledare som showat loss

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om reklam SVT