Förutom proteinet innehåller bars i princip ingenting som är bra för kroppen, menar experterna.
Förutom proteinet innehåller bars i princip ingenting som är bra för kroppen, menar experterna.

Flera av företagen bakom proteinbars marknadsför produkterna som ett ”nyttigt” och ”utmärkt” mellanmål. Men hur ligger det till egentligen? ”Det är bättre än en Snickers, men inte mer än så”, säger hälso- och kostrådgivaren Carolin Helt.

Proteinpuddingar, kvarg med extra protein och proteinbars. Listan på produkter som innehåller extra protein och beskrivs som nyttiga mellanmål växer hela tiden.

Bland det vanligaste är just proteinbars, eller powerbars. Men är det verkligen ett nyttigt mellanmål?

– I de flesta fall är det bara godis med extra protein. Det är gott och innehåller protein, men det bidrar inte med någonting annat som är nyttigt. Vitaminer och mineraler? Det finns ingenting av det, säger hälso- och kostrådgivaren Carolin Helt.

Experterna Karin Jonsson och Carolin Helt.

Du behöver få i dig protein för muskeltillväxt och för att bevara muskelmassa, och att äta proteinrikt är av extra värde för den som tränar. Men där tar fördelarna med proteinbars slut, menar Carolin Helt.

LÄS MER: Hur nyttiga är egentligen proteinpuddingarna?

Hon får medhåll av näringsfysiologen Karin Jonsson, som menar att proteinbars generellt inte alls är särskilt nyttiga.

– Det är att likställa med godis. De fördelar som finns är egentligen att de innehåller protein, samt enkelheten och snabbheten. Men det är inte så mycket nyttigt runt omkring de här proteinerna i form av mineraler, vitaminer och andra nyttiga mikroämnen som du får i dig när du äter vanlig mat, säger hon.

Men att äta en proteinbar då och då kommer inte att skada någon, speciellt inte om du tränar mycket. Men att göra det till en vana är inte att rekommendera.

– Om du tar två blir det som en hel måltid. Och äter du en proteinbar i stället för godis finns det för – och nackdelar med det också. Det ger en extra mättnadskänsla, så äter du det i stället för mer godis är det ju positivt. Men om du blir så mätt att du inte orkar äta riktig mat är det inte bra, säger Karin Jonsson.

Experterna tipsar: Det här kan du äta i stället

Carolin Helt: Det är bättre att äta råvaror, och då är det få saker slår ett par ägg och en frukt. Ägg innehåller i princip allt du behöver, förutom c-vitamin och kolhydrater. Vill du komplettera med det också? Tryck i dig en banan så är du hemma.

Karin Jonsson: För samma protein- och energiinnehåll som du får av en proteinbar kan du exempelvis äta följande i stället: En röra på en dryg fjärdedels burk tonfisk och en halv deciliter kvarg eller keso på ett rågbröd.

Vissa proteinbars är dock bättre än andra. För att ta reda på det finns det olika saker att granska i innehållet.

– Titta på var man fått proteinet ifrån. Står det mjölkprotein är det okej. Står det gelatin, som inte tillför något av värde, ser jag det mest som ett tecken på extra låg kvalitet på produkten och hoppar över. Du kan också titta på valet av fettkälla. Jag undviker palmolja, det är varken speciellt hälsosamt för den som äter det eller för miljön, säger Carolin Helt.

LÄS MER: Proteintrenden: Så nyttig är proteinglassen

– Det beror på vad du är ute efter. Tränar du väldigt mycket kan det vara bra med mycket energi och protein. Men för dig som tränar för att hålla vikten, leta efter mycket protein och färre kalorier, säger Karin Jonsson.

Men att trycka i dig en proteinbar i samband med träning, bara för att få i dig protein, tror inte Karin Jonsson är ett framgångsrecept.

Det handlar främst om att äta tillräckligt med protein under dagen snarare än när du äter det.

– Och då kan du ännu hellre välja frukt och lite nötter som nyttigt och enkelt alternativ till baren. Och sedan se till att få i dig proteinet vid övriga måltider, säger hon.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om protein