Moktar Boyzaid, 47, busschaufför och Sara Salla, 31, arbetslös, Vårberg – Det är synd att man gör såhär. Man undrar vem som har bestämt det? Man ska inte blanda in religion och politik i reklam. Om de ska ta bort tjejerna i katalogen, borde man ta bort dem från gatorna också. 
Moktar Boyzaid, 47, busschaufför och Sara Salla, 31, arbetslös, Vårberg – Det är synd att man gör såhär. Man undrar vem som har bestämt det? Man ska inte blanda in religion och politik i reklam. Om de ska ta bort tjejerna i katalogen, borde man ta bort dem från gatorna också. 

Ikea har raderat alla kvinnor ur katalogen som distribueras i Saudiarabien. Metro fångade upp Ikeas kunder utanför varuhuset i Skärholmen för att fråga vad de tycker om tilltaget.

Linda Eriksson, 23, vårdbiträde, Värmdö och Emma Österman, 27, undersköterska, Värmdö

– Det är jättekonstigt och man vill veta anledningen till varför de har gjort såhär. Det är kvinnokränkande.

Göran Sporsén, 40, ombudsman tillsammans med dottern Wilma, 5, Trångsund

– Det är lite sjukt, och en släng av dubbelmoral. Ett svenskt internationellt bolag som IKEA ska inte ställa sig bakom sådant här kvinnoförtryck.

Ali Rafiei, 50, tolk, Kista

– Det är en komplicerad värld men jag tror att det enbart handlar om marknadsföring här och att de inte diskriminerar av någon annan anledning.

Kajsa Hedskog, 36, projektchef inom byggbranschen, Nacka

– Det kan ju vara en anpassning till marknaden, men det är en jättesvår fråga om man ska anpassa sig. Jag tror säkert att ett saudiarabiskt företag anpassar sig till Sverige när det ska marknadsföra sig här. Det hade nog jag också gjort.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset