Kvarg finns i var och varannan matkasse.
Kvarg finns i var och varannan matkasse.

Att kvarg är ett populärt mellanmål kan knappast ha undkommit någon. Särskilt poppis är den proteinrika kvargen i samband med träning. Men är det egentligen så nyttigt som man tror? Metro reder ut sju påståenden om färskosten gjord på surmjölk och mjölksyrabakterier.

Om du gillar kvarg har du säkert hört något av de här påståendena förut. Karin Jonsson, näringsfysiolog och doktor i Livsmedelsvetenskap, och Anki Sundin, näringsfysiolog, svarar på vilka som är sanna och vilka som är falska.

Kvarg är nyttigt

SANT

Karin Jonsson:

– Det beror förstås på vilken kvarg det är. Men om man utgår från naturell kvarg skulle jag säga att det är ungefär lika nyttigt som vanlig mjölk och fil, vilket absolut är ett nyttigt livsmedel. Sedan har kvarg ett högre proteininnehåll och det kan man tycka är extra nyttigt i träningssammanhang eller om man är rädd för att gå upp i vikt eftersom att man då får en högre mättnad.

Anki Sundin:

– Ja, kvarg är nyttigt. Det är proteinrikt och rikt på många andra näringsämnen. Dessutom finns det olika fetthalter, vilket gör att man kan välja själv beroende på vad man har för behov av energi.

LÄS MER: ”Så mycket socker innehåller in kvarg”

Kvarg innehåller mer protein än ägg

FALSKT

Karin Jonsson:

– Om man tittar i Livsmedelsverkets databas så är det en marginell skillnad. 100 gram ägg är 12,4 gram protein. 100 gram kvarg är 12,7 gram protein. Så proteininnehållet är i stort sett lika. Men det beror återigen på vilken typ av kvarg man syftar på. Det finns kvarg som innehåller mindre protein beroende på hur ”fast” kvargen är. De lösare varianterna innehåller ofta mer vatten och mindre protein.

Anki Sundin:

– Jag skulle påstå att per 100 gram så innehåller det ungefär lika mycket protein. Sedan finns det olika varianter på kvarg och dessa kan variera i proteinhalt. Men om man tittar på naturell kvarg så är det ungefär lika mycket.

Kvarg innehåller bra fetter

SANT & FALSKT

Karin Jonsson:

– En mager kvarg innehåller i stort sett inget fett alls, så det skulle jag inte påstå. Och man äter inte kvarg för fettets skull generellt. Det är mjölkfetter som finns i kvarg och är man ute efter mjölkfett så är det bättre att äta smör och grädde till exempel. Sedan kan kroppen tillverka mättade fetter själv. Det vi verkligen behöver som kroppen inte kan tillverka själv är vissa fleromättade fetter. Så i den aspekten är den typ av fetter ”bättre”.

Anki Sundin:

– Det går inte riktigt att säga sant eller falskt tycker jag. Den enda sortens fettsyra som vi vet är dåligt för hälsan är transfettsyror. Sedan är det självklart så att vi inte ska överkonsumera energi i någon form, oavsett om det är fett eller kolhydrater.

Kvarg är nyttigare än keso

SANT & FALSKT

Karin Jonsson:

– Till viss del. Keso innehåller mer salt och mindre kalcium, samtidigt som båda är mjölkprodukter och relativt lika, även i proteinhalt. Men använder man en fet kvarg med 10 procents fetthalt så är keso magrare och ger mer protein per kalori. Använder man istället en mager kvarg så får man mer protein per kalori från kvargen.

Anki Sundin:

– Det är ungefär samma näringsprofil på kvarg och keso. Det är snarare en fråga om smak och vilket användningsområde man har tänkt sig. Ur ett näringsperspektiv, i fall man ska äta det direkt ur burken som ett mellanmål, så fungerar det precis lika bra med kvarg som keso.

LÄS MER: ”Svenskarnas dom: Kvarg är äckligt”

Alla märken och smaker på kvarg är inte lika nyttiga

SANT

Karin Jonsson:

– Det finns en uppsjö av olika kvarg. Det finns de som innehåller socker till exempel, vilka är sämre än de naturella. Det finns också de som innehåller sötningsmedel men de behöver inte vara dåliga eftersom många som tränar är ute efter mycket protein på få kalorier och då kan det uppfylla sitt syfte. Men det finns också en stor trend bland konsumenter att äta naturligt och det är inte kvarg med sötningsmedel eftersom att de innehåller diverse tillsatser. Vill man ha en så nyttig och naturlig kvarg som möjligt ska man köpa en naturell och så kan man smaksätta själv.

Anki Sundin:

– Det stämmer, och då tänker jag framför allt på sockerhalten. Helst så vill man dra ner på sockerintaget. Näringsmässigt så fungerar det allra bäst med en variant som är naturell.

Kvarg fungerar bäst direkt efter att du tränat

FALSKT

Karin Jonsson:

– Det beror förstås vad man jämför med. Ur träningssynpunkt så vill man åt proteinerna. Och generellt med styrketräning och effekt från sitt proteinintag så är det den totala mängden under dagen som spelar störst roll.

Anki Sundin:

– Kvarg är ett bra mellanmål oavsett om man har tränat eller inte. Anledningen till att folk föredrar att äta det efter träningen är just för att det är så proteinrikt. Men det är den totala mängden protein under dagen som är viktig.

Kvarg är inte bra för alla

SANT & FALSKT

Karin Jonsson:

– Det är ju en mjölkprodukt, så är man laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker så är det förstås inte bra. Likaså om man är vegan naturligtvis. Men annars har jag aldrig hört något som intygar det påståendet.

Anki Sundin:

– Är man mjölkproteinallergiker så ska man inte äta kvarg. Är man laktosintolerant så får man leta efter en laktosfri variant. Men i övrigt är det bara en smakfråga!

LÄS MER: ”Så påverkar egentligen gröna kaffebönor din vikt”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om kvarg träning