Jag tror inte ett skvatt på att de har "förståelse för allergier", skriver insändaren.
Jag tror inte ett skvatt på att de har "förståelse för allergier", skriver insändaren.

Jag läste nyligen "Låt hunden komma in i affären" och blir genast irriterad. Som barista på ett café där vi inte får ha djur inne i cafeet (men gärna på uteserveringen) så måste jag försöka prata lite vett med personer likt Matz och Tessa nästan varje dag.

Detta är en replik på denna insändare. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Jag tror inte ett skvatt på att de har ”förståelse för allergier”. Jag citerar ”Tror inte att tre kvadratdecimeter foxterrier i ett shoppingcenter på tusentals kvadratmeter skulle utlösa en allergisk reaktion ens hos den mest överkänsliga person.” Tänk om alla flygbolag skulle tänka det samma angående allergier? ”Jaja men vad för skada gör en liten jordnötspåse på detta lilla flyg till Thailand?” Och i nästa sekund så har en jordnötsallergiker dött på grund av slarv och trångsynthet.

Varför ska två människors dagar förstöras för att en hundägare inte kan anpassa sig?

Nu säger jag inte att folk har dött på mitt café, absolut inte. Men det blir en kedjereaktion. Gästen efter hundägaren kanske hittar hundpäls på sin bulle och börjar skälla på mig istället. Vem ska betala ersättningbullen? Hundägaren? Varför ska två människors dagar förstöras för att en hundägare inte kan anpassa sig? Bara för att du har vant dig med päls i maten hemma, så betyder det inte att andra människor, som betalar för sin mat på fiket, också vill göra det samma. Samt i butik. Varför ska jag köpa nedhårade byxor för fullt pris? Varför ska kassörskan på H&M göra extrajobb med kläderna, för att DU inte kan anpassa dig? Varför?

/Sabina

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset