Järnväg och tåg fungerar för dåligt för att få fortsätta rulla, skriver dagens insändarskribent.

Detta är en insändare. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Varje år åker jag tåg cirka 6–8 gånger. Varje gång är det något typ av problem, avstängda toaletter, problem i bistron som gör att försäljningen inte fungerar, strejkande AC eller en strulig webbsida. Listan kan göras betydligt längre med dessa småfel.

Men så finns det betydligt allvarligare problem med förseningar och inställda tåg så man får åka ersättningsbuss, något som jag råkar ut för minst varannan resa.

Tänk då de som reser betydligt oftare än jag! Hur många gånger har jag inte hört folk i frustration utbrista ”aldrig mera tåg”?

Så känner jag också nu när mitt tåg nummer 666 ställdes in utan förklaring. Jag skriver alltså det här på en ersättningsbuss på väg från Oslo och det är inte kul att veta att jag kommer hem mitt i natten när jag ska arbeta några timmar senare.

Personalen gör säkert vad de kan, men då både tåg, räls och annat verkar vara svårt eftersatta i underhållet är det lite de kan göra. Fler aktörer med diffusa ansvarsområden skyller på varandra om vems de ständiga felen är och politiker tycks ha gett upp försöken att rensa upp haveriet.

Det är dags att våga tänka om: Lägg ner järn­vägen! Även om detta i grunden beror på ännu en i raden av misslyckanden för nyliberal politik kvarstår ett annat problem – nämligen den att järnvägstekniken är 200 år gammal och kanske ändå gör sig bäst i historieböckerna. Lösningen är elbussar som kan laddas på vägen, extra filer på befintliga vägar och inte minst nya rejäla vägar med en fil enbart för bussar som ju kan byggas där järnvägen nu går. Med tanke på att bussar snart kan köras förarlösa är det en framtidssäkrad idé att satsa på detta betydligt mycket mindre störningsutsatta resesätt.

Resenär 666

Så här gör du för att debattera i Metro

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om teknik SJ