Ni känner alla till det smått komiska ordspråket ”Du blir VAD du äter”.  Detta är absolut ingen lögn, men tyvärr bara halva sanningen. Jag skulle vilja avsluta frasen med ” och du blir SOM du äter”.
Som ni vet talas det idag mycket om vad man ska äta. Sockerdebatten, fettdebatten och diverse dieter är diskussionsämnen som dagligen prickar våra trumhinnor. Både från mig och från andra parter får ni reda på vilka produkter som är bra respektive mindre bra, samt ett motiv till respektive resonemang. Dock ska man inte enbart ställa sig frågan vad vi bör få i oss under en dag, utan även hur? Nu sitter säkert flera av er och småfnissar och tänker;- Med kniv och gaffel! Visserligen, men tyvärr är det inte så enkelt.
Ni har säkert hört talas om begreppet ”ät dig smal”, vilket faktiskt är precis vad det handlar om. Genom att äta bra mat korrekt fördelat under dagen ökar ni er fettförbränning avsevärt samtidigt som man mår otroligt bra. Man är pigg, slipper sötsug och har en energi som aldrig förr.
För att uppnå ett önskat resultat gällande sin egen fysik och välbefinnande, krävs det att man noga tänker igenom hur man fördelar energiintaget under dagen. De kanske viktigaste faktorerna man ska tänka på är var man står idag samt vad man vill uppnå? Upplägget kan oberoende om man är smal, normalbyggd eller överviktig vara detsamma. Det man istället här skall reglera är mängden.

Slim Jim metoden
För att visa ett exempel och hjälpa er få en överblick av hur det kan se ut, kommer jag här visa ett av mina egna kostupplägg. Denna metod väljer jag när jag vill bränna lite extra fett, få fram definition samt med rätt träning kunna öka muskelvolymen.

Syftet med upplägget är:
- Jämn energi under hela dagen
- Minskat sockersug sent på kvällen
- Utrensning av slaggprodukter
- Bättre tarmfunktion och näringsupptag
- Ökad fettförbränning
- Hög ork
- Muskeltillväxt

Innan vi går in på detaljerna är det bra om ni får en övergripande bild av vad upplägget innebär.
Här är fem punkter som utmärker mitt kostprogram:
1) Drick 1 glas vatten 30min innan en måltid, väldigt lite under och efter
2) Mycket kolhydrater tom lunch, lite efter
3) Nötter/frön fördelat under hela dagen
4) Frukt på förmiddagen/grönsaker på eftermiddagen
5) 5 mål om dagen

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset