Framväxten av sökmotorer för flygresor har fått konsekvensen att många flygbiljetter medvetet säljs med förlust i hopp om att kunna göra vinst på något helt annat. Men vad?

Svenskars aptit för utlandsresor bara växer. Sedan 1990 har antalet internationella tur- och returresor ökat med 130 procent, vilket har haft stor betydelse för branschen. Men om möjligt viktigare blev internet. Först flyttade resebyråernas försäljning till nätet. Sedan kom metasökmotorerna, där konsumenten kan jämföra priset på flygbiljetter.

– De kastade om dynamiken i branschen och tog förstapositionen mot kunden, säger Erik Wikander, i dag marknadschef på Lendify, men tidigare Nordenchef för resebyrån Edreams.

LÄS MER: Semesterfavoriten: Hit reser svenskarna helst i höst

Denna förändring fick stora konsekvenser. Bland annat ledde den till att konkurrensen ökade, till konsumenternas fördel.

– Fördelen är att allt samlas på en plats, och eftersom konsumenter är priskänsliga så skickar flygbolagen in de lägsta priserna de kan, och på så sätt pressar vi priset för konsumenten, säger Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor.se.

För flygbolagen och resebyråerna, å andra sidan, blev det kärvare. För att sälja många resor måste bolagen hamna högt upp i sökresultaten, vilket i sin tur kräver ett lågt pris.

– Ganska ofta säljer man flygresor till lägre pris än man köper dem för, och det gör att tilläggsprodukter blir väldigt viktigt, säger Katarina Daniels på Ticket.

LÄS MER: UD: Det här ska du tänka på innan du reser

Och där ligger också i bästa fall vinsten: genom att sälja hyrbilar, försäkringar och bra sittplatser på planet.

Texten publicerades först på kaptitalet.se

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset