Med hjälp av en köldtunnel som den här i Torsby vill Arvidsjaur och Arjeplog skaffa sig en extra lång vinter – sju åtta månader lång – för att kunna testa bilar i vinterväglag.
Med hjälp av en köldtunnel som den här i Torsby vill Arvidsjaur och Arjeplog skaffa sig en extra lång vinter – sju åtta månader lång – för att kunna testa bilar i vinterväglag.

Försvarets gamla bergrum kan bli ett nytt testcentrum

Tunnelbygge. Biltestare i Norrlands inland vill bygga en köldtunnel för sina prov. Ett kilometerlångt kylskåp med körbanor skulle kunna förlänga vintersäsongen – och öka intäkterna. Men skeptikerna pekar på gigantiska investeringskostnader: minst en halv miljard skulle det kosta.
Arjeplogs och Arvidsjaurs  förebilder finns i Torsby i Värmland, där det finns en liknande tunnel för skidåkare. Planerna är ännu sin linda, så det är oklart exakt hur stor biltesttunneln skulle bli.
– Vi har fått förslag på allt mellan 800 meter och 2,5 mil, säger Stefan Oscarsen på Argentis, som är ett utvecklingsbolag för näringslivet i Arjeplog.
I Arjeplog och Arvidsjaur finns redan i dag stora anläggningar för att testa bilar i vinterklimat, och de stora bil- och komponentföretagen har investerat hundratals miljoner i olika anläggningar. Men med hjälp av en tunnel skulle testsäsongen kunna förlängas ytterligare.
– Då skulle företagen slippa flyga ner bilar till Nya Zeeland för att få ytterligare två testmånader, säger Jerry Johansson, kommunalråd i Arvidsjaur.

Kostnad

Någon kalkyl på vad projektet skulle kosta finns inte ännu, men enligt uppgifter till Metro Teknik rör det sig om minst en halv miljard kronor. Ett sätt att hålla nere kostnaderna är att bygga tunneln i något av de bergrum som försvaret nu lämnar.
I dag är det dock oklart om det går att få ihop finansiering. En av skeptikerna är biltestentreprenören Jörgen Stenberg:
– Jag har varit med och drivit på för en tunnel. Men det är inte en alldeles okomplicerad historia att bygga.
Säkerheten är ett av de största problemen. För att verkligen belasta komponenterna i bilen krävs höga hastigheter, säger han.
– Det händer rätt ofta att grejer inte fungerar, det är ju därför man testar dem. Men kör du i 100 knyck i en gruvgång och bromsarna inte funkar måste det finnas ordentliga skydd, säger Jörgen Stenberg.   

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset