Jack Werner, känd på nätet som @kwasbeb, är Metros nya redaktör för sociala medier. Med hans hjälp ska tidningen ta tätpositionen på sociala medier.

Jack Werner är välkänd i sociala medier.

Han har drygt 5700 följare på Twitter och har gjort sig ett namn genom att upptäcka och presentera delar av nätet som inte tidigare har varit publika.

Men – han har också vuxit upp med Metro.

Som grabb läste han tidningen på tunnelbanan varje dag och under de senaste åren har han sett hur tidningsläsandet flyttats från papperstidningen till telefoner. 

– Det ska bli ett väldigt spännande jobb att flytta över läsandet till läsarna oavsett hur de konsumerar nyheter, säger han.
 
Han tycker att läsarna inte får tillräckligt mycket genom att läsa tidningar på telefonen.
 
Den bästa läsupplevelsen får man fortfarande genom att läsa en papperstidning, därför gäller det att möta människor på ett personligt sätt. De ska kunna utgå från den tid och plats de befinner sig i. 
 
– Nätet ska ses som en nyhetsplats på allvar. Vi ska använda det språk som används där. Det kan röra sig om podcasts eller ett mer personligt tilltal.
 
Den utveckling som nu pågår inleddes på allvar för tio år sedan, menar Jack Werner.
 
Mediebranschen försöker finna sig till rätta i det nya landskapet och det är ett letande som mediebolag måste visa ödmjukhet inför.

Läs Jack Werners analys på Metro:  En härjad gloria
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset