I studier ser man ett tydligt och konsekvent samband mellan ett ökat intag av sockersötade drycker och en ökad risk för övrigt. Det här gäller både hos vuxna och hos barn, skriver Jacob Gudiol.
I studier ser man ett tydligt och konsekvent samband mellan ett ökat intag av sockersötade drycker och en ökad risk för övrigt. Det här gäller både hos vuxna och hos barn, skriver Jacob Gudiol.

Det finns många som vill snacka ont om chips, korv, pizza, lösgodis, bacon, glass, friterat och så vidare men inget av alla dessa livsmedel eller livsmedelskategorier har så bra evidens mot sig som detta, skriver Jacob Gudiol.

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Det finns många påhittade problem idag inom området träning och kost och många människor lägger för stort fokus på små saker som oftast bara har en liten effekt eller egentligen inte spelar någon roll alls. Nya tränings och dietböcker ska säljas och vill du sälja bra så fungerar det så klart inte att bara upprepa det som har sagts så många gånger tidigare utan istället hittar dessa författare på nya fiender som du ska akta dig för.

Ibland finns det ett korn av sanning i dessa nya påståenden men allt som oftast är det överdrifter eller rena påhitt. Samtidigt som olika småsaker hela tiden ska hamna i fokus så leder det lätt till att det som verkligen betyder något, elefanten i rummet så att säga, nästan glöms bort eller så missar folk att ta in hur stor risk det verkligen finns med olika beteende. I den här texten tänkte jag därför berätta om det livsmedel som det idag finns bäst evidens för att det verkligen är dåligt. Det jag då syftar på är sockersötade drycker av alla dess slag.

LÄS MER: Jacob Gudiol: Det är dags att sluta att träna i ”mellanmjölkens land”

Det finns många som vill snacka ont om chips, korv, pizza, lösgodis, bacon, glass, friterat och så vidare men inget av alla dessa livsmedel eller livsmedelskategorier har så bra evidens mot sig som sockersötade drycker. I studier ser man ett tydligt och konsekvent samband mellan ett ökat intag av sockersötade drycker och en ökad risk för övrigt. Det här gäller både hos vuxna och hos barn.

I interventionsstudier har man sett att så lite som 25 cl sockersötad saftdryck om dagen kan leda till en liten ökad viktuppgång än normalt hos barn 4-12 år gamla. Det är bara 5 cl mer än vad ett barn får i sig från de små tetrapacken med Mer, Festis eller liknande. Hälsoeffekterna från sockersötade drycker är också dosrelaterade vilket innebär att ju mer socker du får i dig från drycker desto mer negativa blir hälsoeffekterna.

Det här är någonting som än så länge är unikt för sockersötade drycker. När man jämför effekten av att låta folk få i sig socker från läsk eller från smågodis så blir konsekvensen att folk tenderar att få i sig för mycket kalorier över dagen när de får dricka läsk medan man inte ser samma effekt hos de som istället får äta smågodis.

LÄS MER: Jacob Gudiol: Vi måste vara källkritiska när det gäller kost och hälsa – det är dags att vi tar det på allvar

Vi är alltså sämre på att känna av och kompensera för socker i dryck än socker i godis och därför ska vi inte likställa socker i dryck med socker i godis. Godis är inte bra för vår hälsa men det är inte lika dåligt som läsk och andra sockersötade drycker. Får du folk att sluta dricka läsk eller andra sockersötade drycker så tenderar de också att börja gå ner i vikt.

Det här gäller alltså bara sockersötade drycker likt saft, sportdryck, sockersötad läsk och energidrycker, te med socker i osv. Det här gäller inte kalorifria drycker likt vatten, kaffe, te och alla olika lightdrycker.

Vårt intag av sockersötade drycker har faktiskt minskat något. Från att ha legat över 70 liter per person och år så är vi nu nere under 60 liter. Dock så låg vi kring 30 liter i början av 80-talet och som jag påpekat ovan är det nog bäst om det ligger ännu lägre än så.Så jag tycker gott att vi kan fortsätta att tjata om det som är uppenbarligen sämst i mångas kost idag. Småsakerna kan givetvis lyftas fram de med men den största uppenbara boven tar fortfarande upp en alldeles för stor del av mångas kost och det är där huvudfokus ska ligga!

Jacob Gudiol, fysioterapeut

LÄS MER: Här är 6 myter om träning

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset