Sveriges Kvinnolobby
Iesha vill se fler initiativ som Sveriges Kvinnolobbys kampanj i tunnelbanan.

Nu har det snart gått en månad sen valet och jag har fortfarande inte hört något om vad regeringen tänker göra för mig och mina systrar i samhällsgruppen ”unga tjejer”. Vi är den samhällsgrupp vars hälsa är sämst. Väldigt många av oss kämpar dagligen mot stress, ångest, depressioner och ätstörningar.

Sveriges Kvinnolobby har i en undersökning kommit fram till att nio av tio tjejer mår dåligt av reklam och startat kampanjen #reklamera. Det går ut på att man ska fota sexistisk reklam och tagga bilderna i sociala medier med #reklamera så anmäler Kvinnolobbyn det till reklamombudsmannen och kontaktar företagen. Detta för att pusha på regeringen att lagstifta mot sexistisk reklam.

Jag vill se fler initiativ som detta. Unga tjejers ohälsa måste tas på allvar. Det behövs mer pengar och resurser till ätstörningsvården, tjejjourer och skolan. Step it up, ­regeringen! 

 

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset