Dina personuppgifter, klick och likes är intressanta för bedragare, men även företag som vill åt dem. Lär dig att vara uppmärksam med vad du klickar ja till på nätet. Vi presenterar utdrag ur ”Viralgranskarens handbok – källkritik och självförsvar på nätet” och idag tittar vi närmare på bedrägerier.

Facebook fullkomligen kryllar av tester och tävlingar. Det är många som lockas av att vinna den senaste tekniken, resor eller pengar att shoppa för i olika butiker. Du kanske har sett uppmaningar som ser ut ungefär så här?

Gilla och dela inlägget och vinn en iPhone
Testa dig: Vem är du i en vargflock?
Fyll i dina uppgifter och få ett par gratis sneakers!

Du tänker att det är oskyldigt, vad kan det göra för skada? Men att tänka källkritiskt är viktigt även här.

Hur bedrägerierna ser ut förändrar sig. Det de har gemensamt är att bedragarna inte vill att du ska förstå vad du går med på när du klickar, gillar, delar eller anger dina personuppgifter.

Så, hur funkar det när man blir lurad via en tävling?

Det finns lagliga tävlingar på Facebook, alla luras inte. En tävling som följer svensk lagstiftning får inte avgöras med slumpens hjälp utan behöver innehålla ett moment där den tävlande ska prestera något, till exempel skriva en slogan eller svara på ett antal frågor.

Nästa nivå är företag i gråzonen som döljer sitt faktiska motiv till tävlingen. De lockar med en produkt som du är intresserad av, men vill kanske egentligen åt att du ska gilla en sida som de sedan kan sälja eller använda för reklamsyften, eller så vill de åt uppgifter om dig som finns på din profil, till exempel dina intressen, kön, vad du gillar och så vidare, som de sen kan sälja vidare. En bonus är om de kan slussa dig till en sajt utanför Facebook och därmed får trafik som kan omvandlas till pengar via annonser baserat på visningar på den sidan.

Ett exempel var en tecknad humorfilm som spreds sommaren 2017. Filmen hade en startbild i inlägget där det framstod som om filmen var en instruktionsfilm om sex. Filmen delades bland annat av ett fejkkonto som skickade ut en stor mängd liknande inlägg. Klickade man på bilden där playknappen låg och förväntade sig att filmen skulle spelas upp så trodde man fel. I stället skickades man direkt vidare till en polsk sajt som ägdes av en privatperson. När man tryckte på inlägget på Facebook gillade man det även automatiskt. Här fick bedragaren alltså både din like och trafik till sin sajt, fast att du inte ens visste att du klickade dig bort från Facebook.

LÄS MER: Nej, ”Ikea Stockholm” ger inte bort presentkort värda 15 000 kronor

Bedragarna jobbar ofta med så kallade förkortade länkar, till exempel formatet bit.ly. Syftet är att maskera var du egentligen hamnar när du klickar på en länk. Det kan också finnas användarvillkor för tävlingen som företagen vill att du ska acceptera. Det kan leda till att du godkänner att företaget får sälja vidare personuppgifter eller kontaktinformation till dig. Man kan säga att du betalar med dina personuppgifter för att vara med i tävlingen.

Detta innebär att ett antal, ibland hundratals, företag har rätt att rikta telefon- eller mejlerbjudanden till dig. Om du går med på företagets användarvillkor, vilket ofta bara är ett kryss i en liten ruta, så ses det som ett separat avtal och ett undantag från register som till exempel Nix, där man kan anmäla att man inte vill ha samtal från telefonförsäljare eller undersökningsföretag.

LÄS MER: Så utnyttjar de svenska storföretagen blufftävlingar på Facebook

I maj 2016 spreds en blufftävling som fick stor uppmärksamhet. Tävlingen, som var ett inlägg med en bild på en värdecheck, påstod att du skulle få ett gratis presentkort på H&M på 1 500 kronor om du medverkade i en opinionsundersökning om klädföretaget. Klickade du på länken hamnade du utanför Facebook på en webbsida där det ställdes tre enkla frågor. Efter det att du svarat på frågorna och delat en länk på din egen Facebook-sida skulle du klicka på gilla-knappen. Det sista klicket skickade dig vidare på en omdirigeringsresa där du till sist hamnade på, och gav din trafik till, en sajt som tillhör ett företag som sysslar med marknadsföring på internet.

Tävlingssidan visade sig, efter Viralgranskarens granskning, tillhöra en man i Pakistan som drev ett stort antal webbsidor med liknande ”undersökningar”. Den sista sidan du hamnade på i den långa kedjan av klick ägdes av det spanska företaget Aldanitis som samarbetade med flera svenska och danska företag. Dina kontaktuppgifter slussades vidare och bland de företag som gavs rätt till att kontakta dig fanns bland annat Viasat och Postkodlotteriet, dessa presenteras som Aldanitis samarbetspartners.

LÄS MER: Nej, du kommer inte vinna Iphones med ett klick – tävlingssidorna på Facebook är en bluff

Men kedjan mellan tävlingen på Facebook och de svenska företagen är lång och krånglig med många mellanhänder och när Viralgranskaren kontaktade de svenska företagen och frågade om detta är ett hederligt sätt att samla personuppgifter på så drog de tillbaka sina samarbeten med just detta utländska marknadsföringsbolag.

På detta sätt kan ett klick ta dig på en resa som i slutänden kan betyda en massiv ökning av reklam riktad mot dig utan att du är medveten om det. Metoden är oftast inte olaglig, men anses ändå som ohederlig av många företag.

I den sista kategorin av tävlingar i gråzonen rör man sig in i det olagliga.

”Få en personlig stylist och ett presentkort med ett värde av 5 000 kronor till dig och din vän.” Så stod det i annonsen på Facebook-sidan ”Nordstan Gothenburg”. Den som letade upp shoppinggallerian Nordstans riktiga Facebook-sida kunde däremot läsa varningen:

”VIKTIG INFORMATION! Det har kommit till vår kännedom att ett falskt konto utger sig för att vara Nordstan på Facebook.” Flera hann dessvärre gå på de olika bluffarna som fanns på fejkkontot. En läsare skriver att han trodde att han kunde vinna 35 par skor genom att bara betala frakten på 5 kronor. I de finstilta villkoren stod det att man gått med på ett abonnemang som kostar 499 kronor i månaden.

Här vill bedragarna att du blir bortkollrad av den låga fraktkostnaden, men sedan godkänner finstilta eller dolda villkor som innebär att du går med på dyra prenumerationer. Ibland finns det rutor med användarvillkor som du ska kryssa i, ibland dyker de inte upp förrän du backar i webbläsaren och ibland finns de inte alls. I dessa fall är det helt enkelt skrupellösa företag som utsätter privatpersoner för rena fakturabedrägerier. I värsta fall kan prenumerationerna och kostnaderna stegras med tiden och gå över till ”premiumabonnemang” om du inte säger upp dem i tid. Märker man inte vad som händer på bankkontot så tickar hundralapparna iväg månad för månad.

LÄS MER: Alla källor och referenser i Viralgranskarens handbok

Viralgranskarens handbok

Viralgranskaren är en avdelning på Metro som granskar påståenden som får stor spridning i sociala medier. Vi har tidigare lanserat Källkritikens dag 13 mars och skapat skolmaterial om källkritik på nätet. I år släppte vi boken ”Viralgranskarens handbok – källkritik och självförsvar på nätet” för att visa hur den svenska fejkarenan vuxit fram. Vi publicerar nu sex utdrag ur boken där vi går igenom olika typer av motiv bakom falska påståenden på nätet. Det här en bearbetad och nedkortad del av kapitlet om bedragare.

Är du intresserad av att läsa hela boken? ”Viralgranskarens handbok : källkritik och självförsvar på nätet” finns att köpa här!

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset