I vår släpps Örjan Anderssons nya kollektion med jeansmärket döpt efter honom själv.
I vår släpps Örjan Anderssons nya kollektion med jeansmärket döpt efter honom själv.

Cheap Monday-grundaren Örjan Andersson lanserar sitt eget jeansmärke.

På reklamaffischer i Weekdays butiker poserar Örjan Andersson för Cheap Mondays vinterkollektion – som han har varit med och designat. Samtidigt är han i full färd att lansera sitt egna jeansmärke, döpt efter honom själv.

Premiärkollektionen består av fem jeanspassformar till både kille och tjej med en streetrocklook. Kollektionen släpps våren 2012 och prislappen på jeansen kommer att ligga på runt 800 kronor.

– Jag har jobbat med jeans i 20 år och det kändes naturligt att börja på ny kula. Jag har jobbat med storskalig produktion länge och jag tycker väldigt mycket om fasen när man bygger upp något från grunden.

Örjan Andersson har inte satt upp några ekonomiska eller storleksmässiga mål kring lanseringen av sitt eget märke.

– Jag vill göra det så bra jag kan och få ut en produkt som jag är nöjd med och som folk förhoppningsvis vill ha.

Själv ser han det inte som att han konkurrerar med sig själv.

– Nej jag tycker inte det, jeansen är dubbelt så dyra och Cheap Monday är ett inarbetat varumärke. Jag tror att det finns möjlighet att ha fler än ett jeansmärke och världen överlever nog trots flera varumärken på marknaden.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset