Jessie Reyez. Pressbild.
Jessie Reyez. Pressbild.
Way Out West TT

Hajpade sångerskan Jessie Reyez har skapat en blandning av självbiografiska texter och visuell estetik. Det har öppnat dörren till stora samarbeten med Chance the Rapper och King Louie.

Jag känner många sångare som säkert är bättre än vad jag är, men ingen som jobbar så hårt som jag, säger Jessie Reyez inför sin spelning på Way Out West i Göteborg.

Sedan i våras har hon hyllats i smala hipstermagasin för sitt unika sound och ärliga texter. Men också för sin visuella estetik – regissören Quentin Tarantino hör till en av hennes största influenser.

Jag älskar hur han använder kontraster. Som i vissa scener med otroligt mycket våld där han låter klassisk musik spela i bakgrunden. Jag vill inspirera till visuellt tänkande när jag skriver mina texter. Med musik använder man bara ett av sina sinnen, men om texten är stark nog kan den inspirera någon att se saker med sin fantasi, så att de kan göra sin egen film, säger hon.

Uppbrottet blev en singel

Låten "Figures" om en söndersliten relation är sådan filmisk upplevelse, och blev första singeln på ep:n "Kiddo". Låten kom till på ett låtskrivarläger i Stockholm för tre år sedan, där Reyez jobbade med att skriva låtar till andra artister. Skivbolaget bad henne stanna kvar en vecka till, och hon blev överlycklig över att inte behöva åka hem till Toronto där ex-pojkvännen bodde.

Jag vet inte om du gått igenom ett uppbrott, men när man har minnen tillsammans från en stad och det tar slut så gör det bara ont att vara i den staden. När de gav mig möjligheten att stanna kvar var det som att jag kunde läka såret som fanns kvar hemma, säger hon.

Ärlighet viktigast

För Reyez är ärlighet den starkaste komponenten i musiken, och texterna på "Kiddo" är alla mer eller mindre självbiografiska.

Om jag skulle bryta fingret idag skulle jag skriva en låt om det, om jag var med i en bilkrasch skulle jag skriva en låt om det. Anledningen till att människor känner en koppling till saker är för att de är autentiska, och har du inget autentiskt så har du redan misslyckats. Många människor kan känna lukten av bullshit och när saker är syntetiska.

Singeln "Gatekeeper" behandlar sexismen och misogynin i musikbranschen, där Jessie sjunger om hur hon förväntades ha sex för ett kontrakt.

TT: Vem vill du helst ska höra låten?
Vem som helst som har gått igenom samma sak och varit rädda för att deras karriärer skulle ta slut om de inte gick med på det. Eller som gjorde det och mådde skit efteråt för att de blev duperade. Jag vill till och med att killarna eller tjejerna som är "gatekeepers" lyssnar, så kanske de inser att folk kommer berätta om det. Om de har en dotter, en syster eller mamma så kanske de till slut kan hitta lite empati.

Jessie Reyez. Pressbild.
Jessie Reyez. Pressbild.
Jessie Reyez. Arkivbild.
Jessie Reyez. Arkivbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset