Hej Jim
Jag är en kille som gillar och styrketräna mycket, jag träna fyra till tre gånger i veckan. Jag har tränat nu i tre år men jag har inte utvecklats så mycket som jag ville, många av mina kompisar säger att det är extra viktigt med protein tillskott om man vill utveckelas bra. Jag äter dock mycket kyckling som innehåller bra med protein. Min fråga är hur nyttigt är det att ta proteinpulver istället för vanligt proteinrik mat?

Svar: Hinner du äta 5-6 gånger dagligen med en hel del med högkvalitativt protein från bl.a. kyckling och fisk så behöver man inte äta proteintillskott. Förutom att få i sig tillräckligt med protein måste man se till att intaget av även kolhydrater och fett är tillräckliga.
Proteinpulver utgörs för det mesta av vassleprotein som har en god aminosyraprofil för muskeluppbyggnad. Däremot är det ensidigt och du bör få i dig det mesta av dina näringsämnen från en varierad kost.

Hej!
Såg din artikel i Metro och tyckte den var bra. Lärde mig flera saker. Men en sak gör mig förbryllad, du skriver att vissa omega3 klarar att förvaras i rumstemperatur. Hur vet man vilka?
Jag har en burk som jag har haft i ca 1 mån i rumstemp hemma hos mig, den stod inte i kylskåp hos återförsäljaren. Märket är Naturapotekets egna. Omega3+ e-vitamin +vitlök.
Det är en mörk burk med kapslar.
Mvh Emil

Svar: Bra fråga! Det är tyvärr inte lätt att veta vilket märke av omega 3 som håller en hög kvalitet. Fiskolja i mörka kapslar (och/eller mörk förpackning) klarar oftast av rumstemperatur under en viss tid. Producenterna sätter bäst-före datum efter olika bestämmelser om när en fiskolja räknas som härsken. Att förvara oljor i kylskåp förlänger deras hållbarhet. Hittar du en fiskolja som finns i en mörk förpackning men som förvaras i rumstemperatur på butikshyllan så bör du stoppa in den i kylskåpet när du kommer hem.
Det är alltid bra att ringa till tillverkaren och fråga hur tillverkningsprocessen går till och hur de kan påvisa att oljan håller en god kvalitet ända fram till utgång av bäst-före datumet. Jag kan varmt rekommendera de Omega 3 produkter vi säljer på www.slimjim.se.

Hej Jim!
Jag har en löjlig fråga, men jag vet att många tjejer undrar samma sak, så jag slänger ut den ändå: Hur gör man för att få en rund, fast rumpa (muskulös, men inte platt)?

Jag har nyss tagit ett ganska långt uppehåll från min löpning, vilket jag märkte brände fett överallt, inklusive givetvis bröst och rumpa, där jag kanske inte nödvändigtvis vill bli av med min utfyllnad. Jag vet inte om det finns något sätt att få tillbaka brösten, eftersom de väl består främst av fett, men eftersom rumpan är en så stor muskel måste det väl finnas några
bra shape up-tips? Jag vill "lyfta" den, och få den rundare. Löpningen 5 dagar i veckan måste uppenbarligen ändras, men hur ska jag träna istället?
Trappmaskin? Elliptisk maskin? Step? Jag kör gärna styrekträning också. Om du kan ge mig ett varierat veckoprogram så jag kan bli en "cutie with a booty" skulle jag bli väldigt glad!   :-)
 Tack för din tid!
Anna

Svar: Det beror lite på din övriga kroppsbyggnad. Har du en relativt smal underkropp så kan t.ex. marklyft, knäböj och utfall vara en bra början (stimulerar hela benmuskulaturen). Det finns även många övningar som isolerar sätesmuskeln (rumpan), fråga din gyminstruktör.
Kort och gott gäller det alltså för dig att bygga upp din muskulatur i rumpan för att få en önskad form.

Hej Jim!
Jag tränar ca 6 ggr/vecka - ibland något mer och ibland något mindre. Jag tränar mest pump, spinning och löpning. Jag är nog ganska normalt byggd - kanske
lite under medel. Mitt problem är att mina bröst har nästan försvunnit helt efter att jag har börjat träna mera. Jag är inte trådsmal - så jag tror inte att jag äter för lite. Jag är inte jättesmal runt mage och höfter t ex. Vad beror detta på? Jag skulle förstås hellre ser riktigt vältränad ut runt mage och höfter... :) Vet att inte punktförbränning etc
fungerar - men finns det något jag kan tänka på? Försöker tänka på vad jag äter och äta nyttigt och hälsosamt. Är dock en godisgris - så jag äter en hel del godis.
Tack på förhand!
Kristina

Svar: Du tränar ganska mycket och bör se till att få i dig mycket näring och att din kropp hinner vila upp sig efter träningspassen.
Kvinnor har genetiska anlag för att samla på sig fett främst runt höfter och lår. Samtidigt brukar kroppen förbränna en större andel fett där det har lagrats som mest. Du tränar väldigt mycket kondition, byt gärna ut några dagar mot styrketräning.
Försök att få i dig en större del av dina dagliga kolhydrater fram till lunch. Ät en stadig frukost, mellanmål och lunch. Är kroppen tillfredställd på kolhydrater så minskar du risken att bli sötsugen senare på eftermiddagen. Titta gärna på våra kostprogram på www.slimjim.se.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset