Praktiken är ett sätt att testa på yrket du pluggar till – men kan också vara ett sätt att få jobb på. Det vet Johanna Hanson som fick anställning som butikskommunikatör på företaget där hon gjort praktik.

Det var när Johanna Hanson gick sista året på handelsprogrammet på gymnasiet som hon fick upp ögonen för sitt nuvarande jobb som butikskommunikatör. Hon praktiserade på Åhléns och fick prova på att bygga om och göra exponeringar i butiken.

– Jag gillar att man kan ändra på stora ytor med små medel. Tack vare praktiken fick jag prova på ett yrke jag inte visste fanns. Efter gymnasiet gjorde jag arbetsprov till utbildningen som butikskommunikatör, fick komma på intervju och blev antagen. Om utbildningen kräver arbetsprover är ett tips att lägga ned mycket tid på dem, säger Johanna Hanson.

Nu är det snart ett år sedan hon fick anställning som just butikskommunikatör på Mio Möbler, mycket tack vare praktikperioderna under utbildningen.

– Hade det inte varit för praktiken hade jag aldrig fått jobb, tror jag. Praktiken är A och O för att få jobb, för att få kontakter. Om du utbildar dig inom ett helt nytt område så har du ju inga kontakter sedan tidigare. Jag var på Åhléns under min första LIA-period (praktik), den andra var jag på Mio, den tredje på Granit och den fjärde på Mio igen. Vi hade mellan sex och åtta veckors praktik per termin. Jag kände att jag kunde satsa på Mio eftersom jag fått extrajobba där.

Vad gör en butikskommunikatör?

– Jag är lite av en allkonstnär och måste kunna mycket. Jag är överallt på jobbet: placerar ut nya varor som kommit in, planerar kundvarv och hänger skyltar, allt för att visa produkterna på ett bra och tydligt sätt i exempelvis ett skyltfönster. Du har bara tre sekunder på dig att locka in kunden i butiken efter att kunden fått syn på skyltfönstret, så det gäller verkligen att tänka efter och målgruppsanpassa skyltningen, men det också det som är kul.

Tävlar i butikskommunikation

Johanna Hanson tävlar till och med i butikskommunikation och utsågs till Sveriges bästa Visual Merchandiser/butikskommunikatör under Yrkes-SM i Malmö våren 2016. I december deltog hon i Euroskills i Göteborg för att tävla om europatiteln och nästa mål är WorldSkills i Abu Dhabi i höst.

– Jag är en del i det svenska yrkeslandslaget i dessa tävlingar för ungdomar. Du får vara max 25 år för att tävla. Vårt yrkeslandslag skiljer sig från andra typer av landslag, där kompetensen ser liknande ut. Vår styrka är att vi är olika och experter inom vårt område, och det är väldigt inspirerande! Jag har fått flera bra tips och råd från andra i landslaget gällande till exempel möbelsnickeri och måleri.

Nu siktar yrkeslandslaget mot VM. I EM föll Johanna Hanson på skisstekniken när hon skulle rita upp det skyltfönster hon ska bygga i tävlingen. Därför ägnar hon nu sina helger åt att träna för att lära sig skissprogrammet Illustrator.

– EM blev lite av en besvikelse för mig, mitt mål inför VM är att göra skyltningar och tävlingens olika moment på professionell nivå och viktigast av allt att få lärdom, erfarenheter och kontakter från denna fantastiska resa. Självklart siktar jag mot en bra placering på prispallen också!

Det är inte bara internationella tävlingar som lockar Johanna Hanson i framtiden:

– Det skulle vara kul att jobba för ett varumärke där jag är med och planerar och bygger upp nya butiker utefter koncept. Kanske även internationellt.

 

Fakta:

Namn: Johanna Hanson.
Ålder: 21 år.
Bor: Södertälje.
Studerat: Yrkeshögskoleutbildningen Butikskommunikatör på Handelsakademin Stockholm, examen juni 2016.
Arbetar: Butikskommunikatör på Mio Möbler, Haninge.

metro

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset