Jonas Cramby tipsar om hur du får till den perfekta tofun.
Jonas Cramby tipsar om hur du får till den perfekta tofun.

Vegetarisk kost kan innehålla många specialingredienser som kan få en del att rygga tillbaka. Men det behöver inte vara svårt – eller obehagligt.

Vill man äta mer vegetariskt framhålls ju ofta tofu som en god och hälsosam proteinkälla.

»Men, allvarligt, tofu? Är inte det lite obehagligt? Det är ju alldeles dallrigt, vitt och smaklöst, smakar lite som om man plundrat soptunnorna utanför en fettsugnings­klinik i Mumindalen.«

Tänker du så tycker jag att du ska prova att göra ­agedashi, en japansk lätt friterad puddinglik tofu i umamig buljong. Underbart gott.

LÄS MER: ”Hur får man till den perfekta äggröran”

Gör så här

1. Skär tofun i åtta bitar. Sjud den försiktigt i saltat vatten ett par minuter, det ger smak plus hjälper till att få den att hålla ihop bättre när du friterar eller ­steker. Låt rinna av på ett papper.

2. Blanda ihop dashi, japansk soja och mirin till en kall sås. Dashi är en japansk umamibomb till buljong som man kan göra själv eller köpa i pulverform på den asiatiska mataffären där man också hittar mirin – en lite söt matlagningssake.

3. Riv rättika och skiva salladslöken tunt.

4. Rulla tofun försiktigt i maizenan och fritera på alla sidor tills den är ­gyllene. Du behöver inte ta fram fritösen utan det räcker med lite extra olja i stek­pannan.

5. Lägg två bitar tofu i varje skål. Häll buljongblandningen runt om.

4. Toppa med rättika och salladslök. Om du inte är hardcorevegetarian kan du även toppa med katsuobushi som är torkade och rökta tonfiskflingor. Ätes med en liten sked som ­förrätt eller lätt lunch.

Ingredienser

1 paket silkestofu, eller ­fastare en variant om man föredrar det

4 msk maizena

Olja

2 dl vegetarisk dashi

2 msk japansk soja

2 msk mirin

Rättika, riven

Salladslök, tunt skuren

LÄS MER: Här är Stockholms bästa krogar

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset