Slim Jim - träning, kost och sunt förnuft

Jag skulle denna vecka återigen vilja behandla ett ämne där jag anser att det bland dagens gymare och motionärer finns en klart bristande kunskap. När jag vandrar genom mitt lokala gym, diskuterar träningsupplägg med människor eller besöker löpspåret ser jag allt som oftast samma sak. Jag ser otroligt flitiga och ambitiösa utövare som med stor vilja tränar mot sin tydligt utstakade målbild. Det som tyvärr ofta saknas är kunskap om återhämtning och den enorma betydelsen av att vila musklerna.

Även om jag har stor beundran för människor som både lägger energi och resurser på sin träning, tycker jag det är beklagligt när man inte får ut maximalt av sin så hårt prioriterade tid. Här kommer därför lite grundläggande faktorer som alla bör tänka på. Rannsaka gärna dig själv utifrån denna information för att se hur just du kan förbättra ditt resultat.

Att bryta ner kroppen kan de flesta; man kör några ”cable-crossovers”, ”shrugs” eller ”dead lifts” helt enligt det senaste vimlet på sitt lokala gym. Men hur pass mycket vet man om vila och återhämtning? Det är ju då kroppen bygger upp sig efter att man så godtroget brutit ner den.                                                                                                                                                                                  
Genom att vila på rätt sätt kan man drastiskt förbättra sina träningsresultat.
Oavsett vad du har för mål med din träning så spelar vilan en avgörande roll för hur bra du kommer att lyckas.
 
Här följer fem enkla steg för hur du kan förbättra återhämtningen:
• För att musklerna ska återhämta sig behöver de både näring och massvis med syre. På vilodagen är det alltså bra att regelbundet röra på sig. Ha för vana att varje timme gå upp och strecka på dig och få igång blodcirkulationen. Lätt stretching är att rekommendera tillsammans med en rask 5 minuters promenad.
• Ät hälsosamt! Äter du mycket skräpmat så får kroppen i sig byggstenar som inte är tillräckliga varpå återhämtningen blir lidande. Mycket frukt, grönsaker och färska nötter ger din kropp många viktiga näringsämnen och fibrer. Kom ihåg att din kropp byggs upp av maten du äter!
• Drick rikligt med vatten. Är kroppen uttorkad så krymper dina celler och det försvårar näringsupptag såväl som återhämtningen. Rikligt med vatten tillsammans med en hälsosam kost håller vätske- och mineralbalansen på optimala nivåer.
• Sömn. Större delen av cellreparationen sker när du sover. Se till att du får tillräckligt med sömn och att du kopplar av innan du somnar.
• Sunt förnuft! Lyssna på din kropp. Känner du att musklerna är slitna och du har svårt att prestera, så är detta ofta ett tecken på att du behöver ytterligare återhämtning. Om sedan detta beror på sömnbrist, för mycket träning eller dålig kost, är det endast du själv som kan avgöra.

Nyckeln till en optimal återhämtning är alltså att ge kroppen de absolut bästa verktygen, byggstenarna och arbetskraften för att kunna utföra sitt jobb på bästa sätt.
 
Så, spring nu iväg till gymmet och bryt ner kroppen lite. Sen kan du med gott samvete vila och uppnå förbättrade resultat.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset