Ur reklamen.
Ur reklamen.

Efter att leksaksjättarna i Sverige presenterade bilder på pojkar med dockor och flickor med bilar i julklappskatalogerna hakar nu fler länder på. Trenden har nått Storbritannien – som nu skippar könsstereotypa bilder i marknadsföringen.

Killar med dockor i leksaksreklam har vunnit mark utomlands också.

Det var förra året som leksaksjättarna BR Leksaker och Toys R Us valde att skippa könsstereotyperna i sina julklappskataloger. På bilderna syntes flickor med leksakspistoler och pojkar med dockor. Och årets julkataloger ser inte annorlunda ut. 

– Vi tror att vi gjorde rätt förra året och fortsätter i samma spår, säger Jan Nyberg, försäljningsdirektör för BR Leksaker och Toys R Us i Sverige.

Nu hakar även Toys R Us i Storbritannien på trenden, rapporterar The Telegraph. Där ska leksaksjätten också sluta med könsstereotyp marknadsföring.

Bakom uppmaningarna till den brittiska leksaksjätten ligger ”Let toys be toys”, en kampanj som drivs av föräldrar.

– Till och med år 2013 växer pojkar och flickor upp och får veta att vissa leksaker är för dem och vissa inte. Det är inte bara förvirrande, utan också extremt begränsande eftersom att det formar barnens idéer om vilka de är, säger Megan Perryman, som är med i gruppen, till The Telegraph. 

Förra året fick de neutrala könsrollerna stor uppmärksamhet. Det skapade internetstorm och utländska läsare rasade. 

”Fler surrealistiska nyheter från ockuperade Sverige”, skrev en signatur på brittiska Daily Mails sajt. 

– Det får stå för dem. Vi gör bara vad vi tycker är riktigt, säger Jan Nyberg vid Toys R Us om kritiken. 

I år satsar även de andra nordiska länderna fullt ut på könsneutrala kataloger.

Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen, hoppas att det kommer ge ”ringar på vattnet i fler branscher”. 

– Att bilderna sprider sig snabbt är ett både ett tecken på uppskattning, och bevis på hur djupt rotade könsrollerna är, eftersom folk från hela världen just nu blir förbluffade av bild med en flicka och en pojke som leker i ett kök, skriver hon i ett mejl till Metro.

Men trenden har inte nått Toys R Us i alla länder – i till exempel Tyskland visar bilderna i katalogen fortfarande bara flickor med dockor och pojkar med bilar.

– Genusdebatten är starkare i Sverige, säger Jan Nyberg. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset