David Zetterström, vd för Fabrique stenugnsbageri, har på fyra år öppnat sju olika butiker i Stockholm. 
David Zetterström, vd för Fabrique stenugnsbageri, har på fyra år öppnat sju olika butiker i Stockholm. 

Landets kaféverksamheter ökade försäljningen med 12,4 procent i juli jämfört med samma tid i fjol. Och hittills under 2012 har kaféerna sett en omsättningsökning på 10,4 procent jämfört med samma tid i fjol enligt siffror från Statistiska centralbyrån.

Faktum är att kaféerna under en lång tid har redovisat ökad försäljningsvolym.

– Visst har tv-kockarna gjort sin del och det har blivit trendigt att dricka kaffe, olika teer och chai. Folk är dessutom mycket mer medvetna om vad de stoppar i sig och söker kvalité. Därför har kedjor och baristor ökat sin volym, säger Therese Guovelin, vice ordförande på Hotell- och restaurangfacket.

Hon får medhåll utav David Zetterström, vd för Fabrique stenugnsbageri, som på fyra år har öppnat sju olika butiker i Stockholm.

– Människor har ökat sin kunskap och är trötta på        e-ämnen. De vill ha kvalité och det är den största skillnaden sedan tidigare, säger David.

Men enligt Therese Guovelin är den kulturella trenden inte den enda anledningen till kaféernas ökning.

– Det är inte så att jag anklagar alla kaféer för att ha varit oärliga. Men visst har kassaregisterlagen bidragit till att den totala om sättningen har ökat, säger hon

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset