Nina Jansdotter är Metros karriärcoach.
Nina Jansdotter är Metros karriärcoach.

För hög jobbstress utan ordentlig återhämtning är livsfarligt, skriver Metros karriärcoach Nina Jansdotter. En gång i månaden svarar hon på en läsarfråga och den här månaden handlar det om hur du lär dig att prioritera dina viktigaste arbetsuppgifter och be chefen om hjälp.

Fråga: ”I mitt jobb förväntas jag gå på många evenemang och mingel, vilket jag vanligtvis tycker är kul. Men under den här perioden på året blir det för mycket och jag hinner knappt med mitt vanliga jobb. Är det okej att säga nej till vissa tillställningar? Tänk om min chef tycker att jag sviker företaget? Jag är rädd för att bränna ut mig.”

Nina Jansdotter svarar:

Det första du måste göra är att inse är att du inte kan göra allt. Därför gäller det att du börjar prioritera det som är viktigast. Det kommer alltid fler tillfällen att gå på affärsmingel även om du tackar nej till något. Men tänk på att alltid artigt och vänligt kommunicera det till arrangören och samtidig tacka för inbjudan.

LÄS MER: Karriärcoachen: Så hanterar du nervositeten under löneförhandlingen

Att du inte hinner med ditt jobb och känner en sådan hög stress för att du minglar för mycket är inte en hållbar situation. Dessutom är det slöseri med tid att bara mingla runt om du inte också följer upp alla kontakter efteråt. Att bara visa upp dig på mingel är inget som direkt ger något i längden för företaget du representerar. Mingel kan i bästa fall vara stora dörröppnare och innebära goda möjligheter till affärsrelationer och nya kontakter. Men då behöver du lägga tid och energi på dem.

För mycket stress på våra jobb och i våra liv i stort riskerar att på lång sikt göra oss både sjuka och utslitna. Om du pressar dig själv för hårt riskerar du att tappa både din arbetsglädje och motivation. För hög belastning kan skapa både fysiska eller psykiska problem eller en kombination. Detta är givetvis inget som händer om du då och då har tillfälliga toppar av stressiga perioder som du får chans att återhämta dig ifrån. Men om du alltid går i ett utan att landa och vila dig ligger du i riskzonen.

LÄS MER: Så skriver du en intresseväckande inledning till ditt personliga brev

För att strukturera upp ditt jobb och dina åtaganden tycker jag att du ska börja med att göra en lista på alla åtaganden som du tycker att du ”borde” gå på. Rangordna dem både utifrån hur viktiga de är och hur roliga du tror att de kommer att vara. Det som är roligt ger mer energi än det som är ”måsten” och tråkigt. Det viktiga är att du synkar dem med det du behöver göra på jobbet. För att hinna mer med på jobbet måste du helt enkelt stryka fler event från listan.

Ta ett samtal med din chef och förklara hur du upplever situationen. Be gärna chefen om hjälp att prioritera listan du gjort. Du är aldrig en svikare för att du vill göra ett bra jobb.

Ställ din fråga till experten

Namn: Nina Jansdotter.

Gör: Metros karriärcoach, beteendevetare och föreläsare.

Kontakt: En gång i månaden svarar Nina på en läsarfråga som kan handla om allt i från ett problem på jobbet till karriärtips. Mejla din egen fråga till [email protected]

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset