Annonsen hävdade bland annat att esport-klänningen skulle ge esportande kvinnor en ny identitet, något som kritiserades hårt.
Annonsen hävdade bland annat att esport-klänningen skulle ge esportande kvinnor en ny identitet, något som kritiserades hårt.

Klädföretaget Cranium Apparel ville slå ett slag för kvinnliga esportare med en ny klänning. I stället hånas företaget för sin kampanj.

Ibland kan en idé verka bra i skallen men i verkligheten falla platt. Precis det blev klädföretaget Cranium Apparel varse när de i helgen slog på stort och lanserade en ”esport-klänning”.

På bilden som marknadsför den nya dressen hävdas det att den är av ”hög kvalitet, vänlig mot huden” och att den ”ger en ny identitet till kvinnliga spelare”. I Twitter-inlägget hälsar företaget att ”det här hög tid att vi gör något för kvinnliga gejmers som får så mycket hån i communityn”.

LÄS MER: Test: Vilken Counter strike-personlighet är du?

Även om det senare i många fall är sant så var det inte mot kvinnor som hånet riktades mot härnäst.

”Var det några kvinnor inblandade i designen och besluten i skapandet av den här?”, frågade en användare på Twitter.

”Tyvärr inte”, svarade företaget.

Varpå en annan person svarade: ”Jag tror att du menar ‘uppenbarligen inte'”

”Det värsta med det här är att ni inte tänkte på att fråga kvinnor hur ni skulle designa och marknadsföra produkter för kvinnor. Den här produkten speglar bara hur män vill se att kvinnor klär sig, inte vad vi verkligen vill ha på oss. Ni säljer gladeligen en produkt men vill inte anställa oss för att upplysa er om designen”, kommenterade en annan Twitter-användare.

Det korta snittet på klänningen fick flera att konstatera att det mer var en cheerleading-klänning än något som såg bekvämt att faktiskt spela spel i eller titta på esport i. Andra undrade skämtsamt över färg och designvalen och varför man skulle vilja gå runt och se ut som en gejmingstol.

LÄS MER: 5 händelser som kommer få oss att minnas IEM Katowice 2019

”Det här är bara dumt. Problemet med gejming-communityn är trakasserier, att inte bli tagen på allvar, sexism och så vidare. Hur ska en cheerleading-klänning hjälpa oss att lösa det? Den är ful och spelar bara på stereotypen att alla kvinnor vill ha en gullig klänning oavsett vad vi har för hobby eller smak”, skriver en användare.

Flera personer riktade inte kritiken mot klädesplagget ifråga utan snarare formuleringen i kampanjen.

”Jag uppskattar att ni försöker, men en ny identitet kanske är lite väl?”, skrev någon.

”Vi har identitet och det behöver inte vara våra skitbleka lår som ska visas upp och ge folk anledning att hävda att vi ‘distraherar’ som de gör med skoluniformer”, skrev en annan.

Företaget svarade på många kommentarer och efter den massiva kritiken kom de med ett uttalande där de öppnade upp för andra förslag på esport-plagg.

”På grund av att vi fått mycket kritik för vårt senaste tillägg i vår shop för kvinnliga gejmers så vill vi passa på att fråga er vad ni skulle vilja se i shoppen i framtiden”, skrev företaget dagen efter lanseringen.

LÄS MER: Debatt: Hockeyn är minst lika våldsam som esporten


Annons:

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset